ADAKAH ANDA SUKA KERJAYA ANDA? | Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera kepada pembaca blog ini.. Entri kali ini tentang quote : "TO DO GREAT WORK IS TO LOVE WHAT YOU DO" yang bermaksud lebih kurang begini : Untuk menghasilkan kerja terbaik, anda hendaklah suka dengan kerja yang dilakukan.

Kadangkala rasa malas dan bosan tidak dinafikan memang ada dalam diri setiap orang termasuk saya.. Namun andai kita minat dengan sesuatu kerja atau kerjaya ianya dapat diatasi dengan mudah.. 
Quote of the day : career

Jika tanya saya, adakah saya suka dengan kerja saya? 
Jawapannya sudah tentu YA.. 

Tetapi faktor persekitaran dan campur tangan dari orang yang tidak berkenaan seringkali menganggu kerja saya dan kadang-kala membuatkan saya bosan! Kalau membantu takpe jugak, tapi peranan orang ketiga itu lebih kepada suka 'masuk campur' tanpa mengetahui hujung pangkal dan adakalanya merumitkan keadaan.. Pendek kata saya perlu berurusan dengan orang yang suka mengambil kredit dari idea dan hasil kerja orang lain.. Hal ini merupakan antara cabaran yang kerap saya lalui di pejabat. 

Namun begitu, saya terpaksa terima dengan lapang dada.. Alhamdulillah setakat ini saya dapat atasi dengan mengambil pendekatan tak ambil peduli (walaupun dalam hati geram yang amat sangat) semata-mata demi keharmonian di pejabat.. Saya tak mahu ikutkan perasaan sebab kalau dilayan ianya boleh jadi gaduh besar. 


Walau apa sekali pun yang berlaku semangat suka / minat dengan kerjaya membuatkan saya kekal dalam bidang ini.. Buktinya saya mampu deliver hasil kerja yang baik selain rekod pencapaian saya mengendalikan kes-kes litigasi di Mahkamah bagi pihak syarikat setakat ini masih belum pernah tewas, syukur alhamdulillah (bagilah chance masuk bakul angkat sendiri, hehehe..) Saya setuju, memang benar maksud quote ini.. Minat dan suka dengan sesuatu kerjaya / tugasan itu sangat penting bagi menghasilkan mutu kerja terbaik. 

Begitulah pengalaman saya.. Jadi, bagaimana pula dengan anda? Adakah pembaca suka dengan apa yang anda buat sekarang? Tak kiralah kerja di rumah, belajar atau apa sahaja yang anda lakukan, feel free to share.. Jom kongsikan pengalaman anda di sini.. I really appreciate your comments.. Akhir kata, choosing a career you love... and living with passion..

Sehingga kita bertemu lagi di lain entry..
Sekian, wasalam..


Regards,