7 KELEBIHAN BLOG WIDGETS INI | Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera kepada pembaca blog ini.. Hari minggu santai begini saya terpanggil untuk bercerita tentang kelebihan blog widgets ini sampai tahap saya mesti letak dalam blog saya sebagai widgets asas. Saya bukan pakar dalam bidang ini tetapi entri ini dihasilkan berdasarkan pembacaan dan pengalaman setelah saya meneliti sendiri betapa penting sesuatu widgets itu sehingga boleh membantu meningkatkan traffics serta menarik pengunjung ke blog kita..
 
Useful Blogger Widgets
Saya kongsi di sini fungsi dan kelebihan blog widgets tersebut :

1. About Me
Contact Us
Saya yakin setiap pengunjung blog tentu ingin tahu siapakah gerangan penulis blog berkenaan.. Begitu juga dengan saya, apabila saya mengunjungi sesebuah blog, saya akan cari profile pemilik blog dan baca latarbelakang beliau seperti nama, umur, tempat asal penulis etc. Jadi profile penulis wajar diberi perhatian.. Maklumat yang diberikan oleh penulis mengenai dirinya sedikit sebanyak memberi bayangan kepada saya tentang diri penulis.. Al-maklum, bloggers berinteraksi melalui alam maya, hanya penulisan sahaja dapat memberi imaginasi kepada pengunjung blog berdasarkan maklumat yang diberikan dan melalui cerita mereka.
 
2. Followers

Followers widget
Selain itu, Followers widget sangat penting bagi saya.. Pada saya Followers sangat penting bagi membolehkan sesi kunjung balas ke blog mereka.. Setiap Followers saya, akan saya susuli ke blog mereka dan be their Followers juga..  Jumlah Followers juga mempengaruhi kepopularitian sesebuah blog tertentu.. setuju?

3. Social Media
Social media widget
Social media widget jangan dipandang remeh kerana melalui social media kita dapat berinteraksi secara terus dengan rakan bloggers. Selain meninggalkan komen di blog, kita dapat meluaskan persahabatan dengan berkomuniti melalui social media. Contoh, saya mewujudkan satu Facebook khas dan Facebook Page bukan kerana syok sendiri tetapi semata-mata untuk mengetahui perkembangan dan aktiviti rakan bloggers.  Selalu saya baca cerita mereka di blog, jadi saya susuli dengan mengenali mereka dengan lebih melalui laman sosial.

4. Contact Me
Contact Me
Saya meletakkan satu tab 'CONTACT ME' di blog dengan menyediakan borang untuk diisi oleh pengunjung blog saya sekiranya mereka berhasrat untuk menghubungi saya. Cara ini pada saya lebih mudah kerana apabila maklumat telah diisi, penghantar pesanan terus click butang 'send'. Mesej akan terus masuk ke email saya. Saya dapat mesej yang dikirim melalui phone di mana juga saya berada.. In shaa Allah dengan cara ini saya tidak akan terlepas pandang mesej yang diterima malah jika masa sesuai, saya boleh terus membalas mesej tersebut.

5. Blog Archive
Blog Archive
Bagi saya memasang Blog Archive juga penting kerana pengunjung yang baru pertama kali melawat blog ini pasti tercari-cari entri sebelum ini. Jadi mereka boleh scroll Blog Archive untuk mengetahui post lain yang pernah dipaparkan dalam blog ini. Melalui Blog Archive juga pengunjung boleh mengetahui jumlah post yang ada dalam sesebuah blog dari awal kewujudan blog tersebut.

6. Google Analytic

Saya juga memasang kod Google Analytics di blog pada bahagian setting untuk menjejaki pelawat yang mengunjungi blog saya. Dari situ saya boleh mengesan sumber traffic dan mengetahui analisis pengunjung secara real-time.


7. Feedjit

Live Feedjit merupakan suapan traffic (traffic feeds) secara live yang boleh memaparkan 100 pengunjung terkini dan lokasi pelawat yang mengunjungi blog ini.   

Feedjit Live Traffic Feeds
Bagaimana pula dengan rakan bloggers, apakah widget lain yang menjadi kemestian di blog anda? Mungkin widget tersebut membantu blog anda berkembang dan dikenali ramai.. Kongsikan pengalaman anda.. Maklumbalas dan perkongsian dari rakan bloggers sangat dihargai 😉..


Okay setakat ini sahaja perkongsian saya..
Sehingga kita bertemu lagi di entri akan datang..
Sekian, wasalam..


Regards,