CARA MAKEUP DENGAN BETUL | Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera kepada semua pembaca blog ini.. Yeayyy hari ni nak cerita tentang makeup. Baru dapat ilmu cara pemakaian mekap mengikut aturan yang betul. Umum mengetahui bahawa wanita dan solekan tidak dapat dipisahkan tapi ada juga wanita yang tak bermekap. Wahhh beruntunglah natural beauty dan kulit muka flawless.. Itu hak masing-masing okay tapi terus terang kata, saya jenis wanita bermekap. Nak tahu bila saya start mekap?



Kali pertama mekap masa belajar di kolej dek terpengaruh dengan college mate. Ingat lagi rakan sekelas bernama Annie yang rupa dia seiras pelakon Shazleen Shahbi. Saya masih ingat ketika itu Annie memakai lipstick jenis Cling Cherry jenama Revlon. Bermula dari mencuba mekap Annie, terus saya mula membeli alat solek dan suka mekap sampailah sekarang. Bezanya saya tak mengenakan mekap tebal, sekadar mekap asas bagi mengelakkan muka pucat..

Pelakon Shazleen Shahbi
Selama ini mekap ikut suka.. Tak tahu mana mula mana akhir.. Tapi recently saya ada terbaca mengenai aturan menggunakan alat solek. Jadi di sini saya kongsi aturan menggunakan makeup mengikut kata pakar dalam bidang solekan..


KAEDAH MAKEUP MENGIKUT ATURAN YANG BETUL

1. Pelembab (moisturizer)

Langkah pertama sapu pelembab sebelum mengenakan mekap. Sapuan pelembab tidak boleh diabaikan kerana pelembab menjadikan kulit muka nampak lembab dan sihat. Selepas menyapu pelembab biarkan beberapa minit sebelum ke langkah kedua.

 
Untuk pengetahuan, saya baru bertukar kepada pelembab Safi ini, belum tahu keberkesanannya.. Harap serasi dengan kulit muka.. Pelembab sebelum ni mungkin tak serasi kerana kulit terasa kering dan kasar. 

2. Primer (muka dan sekitar mata)

 
Primer jenis NYX dan Sephora


Fungsi primer bagi memastikan makeup kekal, jadi menyapu primer seolah-olah memberikan bonus kepada makeup anda. Oleh kerana saya mengenakan makeup asas, jadi saya tak guna primer dalam makeup seharian.

3. Bedak asas (foundation)


Pastikan pemilihan warna bedak alas atau foundation lebih cerah sedikit dari warna asal kulit dan sesuai dengan tona kulit muka anda.  Saya menggunakan cushion powder iaitu kombinasi foundation dan bedak, 2 in 1.. Jimat masa...

4. Concealer

 
Concealer jenama NYX

Concealer berfungsi untuk menutup cela seperti parut jerawat yang tidak boleh ditutup oleh bedak asas.

5. Bronzer

 
Beginilah rupa bronzer.. Bronzer berfungsi untuk memberi impak glitter dan shining pada wajah. Bronzer disapu pada dahi, tulang hidung dan tulang pipi. Saya tak guna bronzer so skip ke step 6.

6. Blush
Blush disapu pada bahagian pipi, over the bronzer bagi menyerlahkan tulang pipi dan membentuk contour pada wajar supaya muka tak nampak tembam, hehehe. Saya guna blush untuk memberikan impak 'segar' pada wajah. Saya suka blush warna dark pink atau earth color supaya nampak natural.

7. Eyeshadow


Siapa tak tahu eye shadow kannn.. Eye shadow bertujuan untuk menutup garisan pada kelopak mata. Saya tak guna eye shadow so skip to step 8.

8. Eyeliner

 

Calit eyeliner di atas kelopak mata selepas menyapu eyeshadow..

9. Mascara

 
Sapu maskara pada bulu mata bagi memberikan impak bulu mata lebat.. Saya tak menggunakan maskara jadi ke step seterusnya..

10. Brow liner or gel
 
Eye brow pencil atau brow gel digunakan pada kening.. Brow gel seperti maskara tetapi berwarna hitam atau coklat. Sesekali saya akan guna brow gel tetapi lebih suka guna eyebrow pencil.

11. Lipstick

 
Saya selesa menggunakan soft matte lip cream dan matte lipstick jenama NYX.. 

12. Lip gloss
 
Sapu lip gloss selepas mengenakan lipstick supaya kelihatan shining pada bibir. Oleh kerana saya suka menggunakan matte lipstick, jadi saya tak suka mengenakan lip gloss.. Saya rasa tak selesa dan sememeh pada bibir. Cukuplah sekadar menyapu sedikit Vaseline lip balm sebelum mengenakan lipstick.

13. Setting power

 

Akhir sekali, dab on setting powder untuk melengkapkan tatarias anda.. Setting powder berfungsi mengekalkan segala makup yang ditepek pada muka so you don't look cakey.


Overall saya hanya menggunakan 6 step untuk makeup seharian iaitu pelembab, foundation (cushion powder), blush,  brow liner / brow gel, lipstick dan setting powder.  

Selalu masa yang diambil setiap kali saya makeup setengah jam, hehehe.. Untunglah siapa tak makeup, jimat masa.. Anda pula bagaimana? Berapa lama perlu makeup? Jangan malu-malu, kongsilah cerita sikit..

Okay, sekian sahaja perkongsian kali ini.. 
Sehingga kita bertemu lagi di lain entri..
Sekian, wasalam..


Regards,