RESEPI SUP KETAM SEDAP | Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera kepada pembaca blog ini.. Masak apa hari ini? Hari ini dalam meal planner saya tertera menu sup ketam. Jadi saya masaklah sup ketam untuk hidangan lunch hari ini.. Bila saya beli ketam, masakan yang akan muncul di fikiran ialah ketam masak sambal, ketam sweet sour, ketam masak sup dan ketam telur masin..

Disebabkan ada permintaan dari anak bujang, ketam masak sup maka seisi rumah makan sup ketam di tengah hari ini..

Resepi Sup Ketam Sedap

Walau pun masak sup ketam ini sangatlah mudah, tapi saya ingin juga kongsi Resepi Sup Ketam Sedap cara saya.. Ambil maklum, perkataan 'sedap' adalah subjektif, bergantung kepada representasi individu okay, hehehe

RESEPI SUP KETAM SEDAP
(cara saya)

Bahan-bahan
4 ekor ketam saiz sederhana - dibersihkan
2 biji kentang - dipotong kiub
Rempah tumis - optional
Sedikit garam
Minyak

Bahan tumbuk
3 ulas bawang merah kecil
2 ulas bawang kecil
2 cm halia
1/2 sudu kecil lada hitam

Bahan hiasan
Daun sup
Daun bawang
Bawang goreng

Cara masak sup ketam
  
Cara-cara

1.  Tumis bahan tumbuk dengan api perlahan hingga garing dan naik bau.
2.  Masukkan air dan ubi kentang. Apabila ubi kentang hampir lembut, masukkan ketam.
3.  Masukkan garam dan serbuk perasa (optional). Untuk makluman, saya tak guna serbuk perasa.
4.  Biarkan reneh seketika sehingga ketam betul-betul masak.
5.  Sebelum hidang, tabur daun sup, daun bawang dan bawang goreng jika suka.

Selesai hidangan lauk hari ini.. Perkongsian idea kali ini ialah pertanyaan mengenai masak ketam.. 
Jika lauk ketam, anda prefer masakan apa? Kongsikan di sini untuk ilham masakan saya akan datang.. Semoga perkongsian ini memberi manfaat kepada mereka yang memerlukan..

Sehingga kita bertemu lagi di lain entri.
Wasalam..

Regards,