Salam Jumaat dan Selamat Sejahtera kepada pembaca blog ini.. Alhamdulillah pagi ini hujan rahmat turun dengan lebat.. Semoga urusan kita berjalan lancar dan dipermudahkan.. Entri kali ini sangat ringkas kerana saya masih dalam proses 'menyesuaikan' diri dengan rutin harian di Tahun Baru 2018.. Al-kisah jadual hidup ada perubahan jadi masih belum biasa dengan rutin baru, itulah sebab lately kalut semacam, tak sempat balas komen dan blogwalking seperti yang dirancang..  Terasa seperti culture shock juga sebenarnya. 

Entri kali ini saya ingin kongsi mengenai perbuatan baik tak semestinya dibalas baik.. Idea ini bertitik-tolak dari artikel yang melintas di newsfeed Facebook saya semalam iaitu berkisar tentang HARAPAN atau EXPECTATION.. 

 

Saya abadikan di sini :  

"Kita buat baik dengan orang, 
tak semestinya orang itu akan kenang kebaikan kita.

Kita buat baik dengan orang, 
tak semestinya orang itu hargai diri kita.

Kita buat baik dengan orang, 
tak semestinya kita akan dapat layanan yang sama dari orang yang sama.

Kalau bukan orang yang kita harapkan, 
Allah gantikan hambaNya yang lain, yang lebih mulia hatinya untuk berbaik dengan kita."


PENGALAMAN SENDIRI

Frankly speaking, dulu seringkali saya beranggapan bahawa setiap perbuatan baik yang dilakukan akan mendapat balasan baik namun sangkaan saya meleset.. Akibat dari kepercayaan itu, end up frust. Saya terikut-ikut dengan peribahasa yang mengatakan : "Buat baik dibalas baik, buat jahat jangan sekali." Itu peribahasa dulu, tapi peribahasa itu telah diubahsuai oleh generasi hipster kepada : "Buat baik dibalas baik, buat jahat jangan sekali tapi dua kali, tiga kali dan seterusnya." - adoi tepuk dahi! Jahanam peribahasa...

So : "Don't blame people for disappointing you. Blame yourself for expecting too much."

Nowadays, buat baik tak semestinya dibalas baik.  Kita kena belajar terima hakikat itu.. Kini saya letakkan niat dalam hati langsung tidak mengharapkan sebarang balasan.. Niat saya ikhlas dan serahkan segalanya kepada yang Esa.. Kata pepatah, alah bisa tegal biasa, dah biasa kita buat alhamdulillah rasa selesa, tak kecewa atau terkilan jika kita ikhlas dengan setiap perbuatan baik yang dilakukan.  Sentiasa berlapang dada, in shaa Allah segala urusan kita dipermudahkan dan hati juga tidak gelisah. Saya percaya itu sebahagian daripada reward daripada perbuatan baik itu.. Memang tepat seperti apa yang dinyatakan di atas.. 

Begitulah perkongsian saya kali ini.. 



Sehingga kita bertemu lagi di lain entri..
Sekian, wasalam..


Regards,
I am LZ