Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera kepada pembaca blog ini.. Entri kali ini saya cerita tentang planner accessories. Untuk pengetahuan apa sahaja cerita berkaitan planner membuatkan hati saya gembira kerana sedikit sebanyak dapat melupakan sejenak segala beban kerja di pejabat dan penat setelah seharian menguruskan tugasan harian. Cerita tentang planner terasa santai, in directly release tension..

Okay, jom saya kongsi sebahagian daripada planner accessories kegemaran saya.


Sebahagian planner accessories saya kongsi di sini juga sesuai kepada newbie yang baru berjinak-jinak dengan planner kerana memiliki planner accessories menjadikan planner pages lebih menarik dan menyeronokkan. Okay, antara planner accessories menjadi kegemaran saya seperti berikut:


Related post : I am stationery addict

My Favorite Planner Accessories
My Planner Accessories

WASHI TAPE

Washi tapes
Washi tape
Menghias planner dengan washi tape adalah jalan paling mudah untuk menceriakan planner anda yang adakalanya nampak bosan dan kosong. Washi tape mempunyai bermacam-macam design yang boleh dipelbagai guna to get me organized in the most creative way. Contoh seperti washi tape "TO DO" di atas.


STICKERS

Planner stickers
Planner stickers
Selain washi tapes, stickers juga boleh digunakan untuk menandakan sesuatu peristiwa. Sebagai contoh : sticker "petrol pump" menunjukkan tarikh bila kita mengisi minyak atau sticker berbentuk "hand phone" menunjukkan bila kita membayar bil telefon. It's easy to identify.

Berikut merupakan my daily planner page decoration untuk minggu ini semata-mata untuk menceriakan planner pages berkenaan supaya nampak santai.

My planner pages
Planner pages
PENS

Gel pens
Pens
Saya suka menggunakan gel pen yang berwarna-warni for color coding selain cute ball point pens. Tak perlu mahal asalkan boleh menghasilkan tulisan yang memuaskan sudah memadai. Setiap pen digunakan menunjukkan aktiviti tertentu. Contoh : pen hitam - urusan pejabat, pen biru - peribadi, pen ungu - urusan berkaitan anak, pen merah - urgent / penting, pen hijau - appointment / meeting dan sebagainya.

Related post : What's In My Pencil Case

STICKY NOTES

fancy sticky notes
Sticky notes
Jangan lupa sticky notes.. Sticky notes sekarang bermacam-macam design yang menarik bukan setakat warna pastel kosong. Sticky notes amat diperlukan terutama jika timbul idea spontan. Contoh : What to buy? - terus tulis di sticky note dan tampal dalam planner. Selain itu, boleh juga tulis tarikh lahir, appointments, events, senarai semak dan sebagainya bergantung kepada creativity masing-masing. Saya suka guna sticky note untuk draft sesuatu sebelum tulis semula dalam planner.

PAPER CLIPS

Cute paper clips for planner
Paper clips
Paper clips juga merupakan salah satu planner accesories yang mesti ada. You must have paper clips in your planner. Paper clips banyak membantu terutama semasa menulis planner. Selain itu, saya gunakan paper clips for marking any spot in planner so that I can easily flip to that particular pages. Banyak fungsi paper clips di planner selain ianya nampak comel sekaligus boleh dijadikan hiasan planner supaya lebih unik dan menarik.

BOOKMARK

planner bookmark
Planner book mark
Bookmark di sebelah kiri hasil DIY manakala di sebelah kanan hadiah daripada office mate sempena birthday tahun lalu.

Cara penggunaan bookmark untuk planner seperti gambar berikut:

DIY planner bookmark
DIY planner bookmark
HIGHLIGHTERS DAN PAPER PUNCH

Punchers
Highlighters and puncher
Selain planner accessories yang disenaraikan di atas, highlighters dan paper punch (mempunyai design tertentu) juga menarik perhatian saya untuk menjadikan planner lebih menarik. 

Bukan itu sahaja, selain planner accessories yang disenaraikan di atas, terdapat accessories lain seperti project life cards dan ephemeras.

Planner addict
My red planner
Okay, there you have it.. My red planner dengan pelbagai dekorasi menarik di dalamnya.. I had so much fun decorating my planner.


Apa pendapat pembaca dengan sebahagian koleksi planner accessories saya.. But do not think it as childish sebab ramai so called planner addict di luar sana biasa dengan planner accessories ini.. If you love planners, journals, stationery and planner accessories like I do, teruskan mengikuti blog ini. Blogger also need to be organized tau dan perlukan planner untuk merancang blog post anda. Planning not only a practical necessity in my busy mommy/blogger life, tetapi hobi yang menarik untuk dikongsi bersama pembaca blog ini.  

So siapa ada planner? Time to set up your planner.. Cari stationery cute dan tak perlu mahal, ianya mungkin boleh tingkatkan semangat menulis.. Let's plan and get organised!

Sehingga kita bertemu lagi di lain entri..
Sekian, wasalam.. Byee...

Regards,
I am LZ