Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera kepada semua pembaca blog ini..
Al-kisah Ahad minggu lepas sebelum meneruskan perjalanan balik Muar saya sempat singgah di Port Dickson.. Saja jalan-jalan sambil menyaksikan perang bendera.. Pilihanraya kecil (PRK) PD berlangsung semalam pertandingan agak sengit untuk menentukan siapakah wakil rakyat di situ.. Siapa yang menang sila jalankan tanggungjawab sewajarnya.. Itu harapan dan amanah rakyat.

Okay tinggalkan cerita politik di situ, tujuan utama post ini untuk review pengalaman pertama saya makan di Medan Ikan Bakar Port Dickson. Nama sahaja tinggal dekat dengan Port Dickson tapi tak pernah singgah makan di Medan Ikan Bakar Port Dickson sebelum ini.. Kenapa? Perkara pertama tak suka crowded dan kedua mesti mahal, al-maklum kawasan orang luar datang bercuti kadangkala terkenal dengan harga mahal kannn..

Medan Ikan Bakar Majlis Perbnadaran Port Dickson
Jadi kata orang tak cuba kita tak tahu.. So minggu lepas lebih kurang pukul 5.30 petang saya dan keluarga singgah di sini. Kebetulan lapar nasi, kalau teruskan perjalanan ke Muar dengan perut kosong mesti tak selesa.. Itu sebab nekad singgah makan. Just nice, masih awal jadi tak ramai orang lagi..

Medan Ikan Bakar Majlis Perbandaran Port Dickson
Medan Ikan Bakar Majlis Perbandaran Port Dickson
Sampai sahaja, tak tahu mana satu kedai nak pergi.. Jadi saya berdiri di tengah-tengah pondok ini sambil meng-Google dan menikmati pemandangan laut terbentang luas..

Medan Ikan Bakar
Jeti Medan Ikan Bakar Port Dickson
Hasil carian Google banyak recommend Restoren Ikan Bakar Samudra tapi kalau ikutkan hati saya prefer Restoren Seri Mesra Ikan Bakar, Tom Yam & Seafood sebab kedudukan restoren betul-betul di atas laut. Namun terpaksa batalkan hasrat itu demi recommendation dari Google jadi saya turutkan..

Restoran Ikan Bakar Samudra
Restoren Ikan Bakar Samudra Port Dickson
Inilah Restoren Samudra Ikan Bakar yang menjadi favorite pakcik Google..

Restoran Samudra Ikan Bakar PD
Teh ais
Kita minum dulu! Teh O ais 2, teh ais 1!

Medan Ikan Bakar Samudra Port Dickson
Menikmati teh ais di petang hari
Teh ais milik pemuda cilik ini.. Suka betul dia dengan teh ais..
Tak berapa lama makanan yang dipesan pun tiba..

Menu pertama, ikan siakap bakar sambal..

Medan Ikan Bakar PD
Ikan siakap bakar sambal
Nampak menarik, ikan segar dan sambal pun sedap..

Ikan bakar sambal
Ikan siakap bakar sambal
Seterusnya, udang masak pedas.. Memang pedas tapi sedap.. Saiz udang besar dan puas hati..

Udang masak sambal
Udang masak pedas we call it
Medan Ikan Bakar Majlis Perbandaran Port Dickson
Sambal udang
Menu ketiga, sotong goreng tepung.. memang sedaplah I tell you, tepung salut sotong rasa rempah, rangup dan garing tak terlalu berminyak.. Sotong pun lembut, tak liat..

Sotong goreng tepung
Sotong goreng tepung
Restoren Samudra Ikan Bakar
Sotong goreng tepung sedap
Sotong goreng tepung 'ditemani' sos pencicah masam manis..

Sos pencicah sotong goreng tepung
Tak lengkap menu saya tanpa kailan ikan masin.. 

Restoren Samudra Ikan Bakar Port Dickson
Kailan ikan masin
Di samping itu 3 pinggan nasi, sepinggan seorang..

Itu sahaja menu yang dipesan oleh keluarga kecil saya.. Orang kata don't make assumption before you try. Don't judge a book by its cover.. Tak sangka makanan semua sedap.. Boleh kata 90% memenuhi citarasa tekak saya yang cerewet ini.. Harga pula sangat reasonable, semua sekali RM92.00 sahaja berbeza sangat dengan harga makan di sini. Mungkin sebab takde ketam kot. Walau apa pun alhamdulillah dengan rezeki dariNya, boleh repeat lagi lepas ini..

Begitulah cerita pengalaman pertama saya makan di Medan Ikan Bakar Majlis Perbandaran Port Dickson.. Bagaimana pula dengan pembaca? Pernah tahu tempat ni? Mana you all pergi makan bila bercuti di Port Dickson? Jika ada antara pembaca pernah makan di sini kongsilah pengalaman anda.. 



Setakat ini sahaja perkongsian saya.. Sehingga kita bertemu lagi di lain entri..
Sekian, wasalam..
Byeee..


Regards,