Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera kepada semua pembaca blog ini..
Untuk pengetahuan pembaca bulan Oktober lalu merupakan bulan yang sangat busy dan serabut bagi saya.. Banyak tugasan hakiki di pejabat perlu diselesaikan selain urusan peribadi yang belum selesai sering menghantui fikiran...

Sedang melayan fikiran yang berserabut, saya dapat pula panggilan mencurigakan.. Al-kisah semasa membuat kerja di pejabat tempoh hari, saya terima call dari talian pejabat melalui direct line. Sekiranya saya menerima panggilan dari direct line itu bermakna si pemanggil pernah menghubungi saya. Mereka yang tidak pernah menghubungi saya pasti akan menggunakan hunting line dan panggilan tersebut akan di-screen terlebih dahulu oleh pembantu saya sebelum disambung kepada saya.. Walaupun begitu masih juga ada panggilan begini saya terima..

Panggilan mencurigakan
Strangers call
So I picked up the phone.. Conversation bermula..

Si pemanggil : Assalamualaikum, boleh saya bercakap dengan Pn. L.... Z.......  

Saya : Ya, saya bercakap.

Si pemanggil : Saya (nama) membuat panggilan dari agen yang dilantik oleh A****** dan berdaftar dengan Bank Negara Malaysia. Saya dengan berbesar hati ingin memaklumkan bahawa Puan berjaya dipilih untuk menerima perlindungan insurans bernilai RM20,000.00 selama setahun secara PERCUMA termasuk perlindungan kemalangan, kecederaan... bla..bla..bla.. tanpa membayar sebarang premium (menerangkan pakej insurans yang ditawarkan).

Saya : Maaf, saya tak perlukan insurans ini sebab saya dah ada insurans sendiri.

Si pemanggil : Tawaran ini khas dari pihak A****** memandangkan Puan ada menggunakan perkhidmatan A******. Lagi pun kami berdaftar dengan Bank Negara Malaysia.

Saya : Okay, jika betul apa perlu saya buat?

Si pemanggil : Memang betul Puan. Puan tak perlu ragu-ragu sebab ianya free dan Puan hanya perlu mengesahkan beberapa perkara.

Saya : Apa perkara tu?
 
Si Pemanggil : Okay, saya ingin membuat beberapa pengesahan. Nama penuh Puan ialah L........ binti Z........ .

Saya : Betul.
 
Si Pemanggil : Puan bekerja sebagai (menyebut jawatan saya)

Saya : Iyer betul..

Si Pemanggil : Boleh saya tahu alamat tempat Puan bekerja untuk membolehkan pihak kami menghantar premium insurance ini.

Saya : (Sebut alamat surat-menyurat tempat kerja saya)..

Si pemanggil : Okay terima kasih Puan. Akhir sekali Puan, boleh saya dapatkan nombor kad pengenalan Puan untuk saya tulis dalam Sijil Insurance Puan nanti.

Saya : (Dah mula suspicious).. Eh awak kata tadi dari agen yang dilantik oleh A******. Selaku agen saya pasti pihak A****** ada butir-butir lengkap saya. Kenapa masih tanya saya soalan ini? 

Si Pemanggil : Memang ada Puan tapi saya ingin Puan sebut sebagai pengesahan dengan rekod yang saya ada.

Saya : Boleh sebutkan apa nombor kad pengenalan saya? Nanti saya sahkan apa yang awak sebut.

Si Pemanggil : Saya tahu nombor awal sahaja Puan.. Nombor kad pengenalan penuh Puan saya tak tahu.

Saya : Maaf, saya tak boleh beri nombor kad pengenalan saya kepada pihak ketiga melalui panggilan telefon. Saya rasa awak ni menipu untuk dapatkan butir-butir peribadi saya kannn...

Si Pemanggil : Tak Puan, memang betul saya nak hantar Sijil Insurance kepada Puan seperti yang saya jelaskan tadi.

Saya : Masalahnya saya takde jaminan di sini sama ada apa yang awak katakan ini betul atau tidak. Maaflah saya tak berminat, saya rasa kurang selesa dengan conversation ini. 

Si Pemanggil : Rugilah Puan tolak premium insurance RM20,000.00 ini, FREE Puan..

Saya : Sorry saya tak berminat. Anggaplah saya tak pernah bersetuju dengan apa yang awak tawarkan sebelum ini.

Si Pemanggil : Okay Puan, maaf mengganggu masa Puan. Tapi Puan rugi menolak tawaran ini.

Saya : It's okay..

- END OF CONVERSATION -

Panggilan misteri
Strangers call
Pernahkah pembaca menerima panggilan begini? Lepas saya put down the phone, macam-macam perasaan timbul, perasaan geram, marah semua ada..

Persoalannya : Apakah motif sebenar mereka? Pada firasat saya motif mereka 'memancing' data peribadi pengguna untuk dijual kepada pihak ketiga.. Suka hati dia saja!

Selain itu, saya tak faham mengapa ada orang sanggup bekerja dengan agensi penipuan ini.. Sampai sekarang persoalan ini masih berlegar-legar dalam fikiran saya. Masih menjadi tanda tanya.. Walau apa pun niat mereka, kita perlu sentiasa berwaspada.. Jangan layan apa jua panggilan jika kita tiada urusan dengan mereka bagi mengelakkan diperdaya..


Setakat ini sahaja perkongsian saya..
Sehingga kita bertemu lagi di lain entri..
Sekian, wasalam..


Regards,