Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera kepada semua pembaca blog ini.. Siapa kerja hari ini? Tentu tak sabar balik awal memandangkan esok cuti Tahun Baru Cina. Saya sudah pasti tak lepaskan peluang ambil cuti tersepit.. Al-maklum anak cuti sekolah, jadi mama dia pun ikut sekali cuti.

So apa perancangan cuti Tahun Baru Cina nanti? Kalau tanya saya sudah pasti tak ke mana-mana melainkan jalan dekat-dekat area rumah sahaja.. Saya dan husband tak suka meredah jem dan crowd bila cuti panjang..

Signboard

Tambahan pula kami sudah menghabiskan cuti hujung minggu di Cameron Highlands bulan lalu.. Jadi di kesempatan ini saya nak cerita tentang pengalaman saya buat pertama kali menginap di Avillion Cameron Highlands pada 19 hingga 20 Januari 2019 lalu .. Kalau tak silap saya last pergi Cameron Highlands tahun 2016, itu pun balik hari pergi pagi balik petang.. Cerita ada di blog lama DI SINI..

Sg. Koyan Cameron Highlands

Ketika itu Cameron Highlands perang bendera.. Al-maklum tengah berkempen Pilihan Raya Kecil (PRK) P078 Cameron Highlands. Keputusan pun dah diumumkan pada 26 Januari 2019 lalu.  Mujur jalan tak jem  semasa kami mendaki Cameron Highlands.

Cameron Highlands
Avillion Cameron Highlands ni terletak di Tanah Rata.. Seperti biasa saya akan buat perbandingan harga hotel terlebih dahului di trivago.com dan tempah melalui agoda.com..

Setibanya kami di Avillion Cameron Highlands tak ramai pengunjung.. Proses check-in pun mudah dan sistematik..

Avillion Cameron Highlands, Pahang
Selesai urusan check in lebih kurang pukul 4.00 petang.. Sejurus itu kami masuk ke bilik hotel.. Cuaca petang sudah mulai sejuk.. Saya booked 2 Bedroom Premium Suite. Bilik hotel sangat luas, mempunyai 2 bilik dengan 1 katil queen dan 2 single beds.

Jom saya bawa pembaca tour setiap kawasan bilik hotel ini..

Avillion Cameron Highlands - Living room
Avillion Cameron Highlands - Living Room
Avillion Cameron Highlands - pantry
Avillion Cameron Highlands - Master bedroom
Ironing facilities
Master bedroom's toilet
Avillion Cameron Highlands
Pemadangan dari bilik utama ke luar tingkap di bilik tingkat 5.

Bilik kedua - 2 single beds
Closet
Setakat itu sahaja room tour..
Sebelah malam cuaca sejuk, perut pun cepat lapar.. Kami keluar cari tempat makan sekitar hotel..

Shot lots
 Andai pembaca menginap di hotel ini jangan bimbang cari tempat makan sebab terdapat banyak gerai, restaurant dan food truck di sekitar hotel. Bank juga dekat dengan hotel.. Tak perlu susah drive keluar.. Lebih best lagi Restoren Taman Apple Cameron Steamboat & Grill hanya walking distance.. Lepaklah sepuas hati bersteamboat dan minum hot coffee..

Shop lots Tanah Rata, Cameron Highlands
Perjalanan pulang singgah pasar beli jagung rebus dan strawberry coklat. Merayau sekitar pekan Tanah Rata, macam-macam ada..

Kedai cenderamata di Tanah Rata, Cameron Highlands
Strawberry coklat di Tanah Rata, Cameron Highlands
Murah yang amat sangat strawberry di kawasan ini dengan saiz strawberry yang besar dan manis memang berbaloi-baloi.. Saya borong 6 bekas untuk dibawa pulang, makan di bilik hotel.

Teh BOH Cameron Highlands
Keesokan harinya kami breakfast di cafe bersebelahan lobi hotel seawal 7.30 pagi.

Avillion Cameron Highlands cafe
 Ruang breakfast terhad jadi setiap pengunjung perlu tunggu sebelum hotel staffs guide ke meja mengikut availability. Hal ini sahaja yang agak leceh. So jangan turun lewat untuk breakfast.

Ruang makan
Breakfast juga not bad, mostly asian cuisine.

Breakfast di Avillion Cameron Highlands
Bila sudah kenyang naik semula ke bilik, kemas dan tunggu masa check out. Around 11.30 pagi kami check out sebab masih banyak lagi tempat belum kami kunjungi.. Kami menuruni jalan ke Simpang Pulai. Saya bercadang untuk singgah semua tempat jualan di sisi jalan, beli sayur dan pokok bunga.
Tapi bila kita rancang belum tentu jadi kenyataan.. Malangnya jem sepanjang jalan turun ke Simpang Pulai, maka berhuhuhuhu saja dalam kereta.. Slow moving dan jem lebih kurang 2 jam lebih I tell you.. Panas pungkoq, hehehehe

Tanah Rata ke Sg. Palas, Cameron Highlands
Sehingga sampai satu tempat akhirnya kami berjaya berhenti dan turun membeli-belah.. Alhamdulillah dapat beli jagung rebus, strawberry coklat, sayur, buah-buahan dan bermacam-macam lagi sebagai buah tangan adalah satu kepuasan.. Maka rasa berbaloi redah jem!
Okay, begitulah cerita yang ingin saya sampaikan.. Sekarang giliran pembaca pula kongsi pengalaman pergi bercuti.. Pembaca yang tak pergi bercuti pun boleh juga tinggalkan komen dan pendapat masing-masing..

Thank you for reading..
Sehingga kita bertemu lagi di lain entry..