MENGUJI TAHAP KELAJUAN BLOG | Bila fikir tentang masalah teknikal blog memang saya stress, al-maklum saya kurang arif dalam bab-bab begini.. Apa yang saya tahu sign-up platform Blogger, masuk entry dan publish, bila bosan dengan template lama, tukar template dan adjust apa yang patut, itu sahaja.. Bab analyze dan check masalah blog lambat loading, SEO ready, etc bukan kepakaran saya.. Boleh kira  saya masih bertatih dalam menyelesaikan masalah tersebut.. 

Hal ini semakin serius bila saya cuba check kepantasan blog Lady In Red Planner ini.. 
Memadai hanya guna 2 website speed test untuk menentukan kelajuan blog iaitu GTmetrix dan Pingdom.. Maka ini hasilnya :

Keputusan website test speed :

GTmetrix 

Load Time : 12.6 sec
Repeat visit
Page speed : Unavailable

Keputusan website speed text melalui desktop sangat teruk, langsung tak boleh dijejaki... Optimization low.. 29/100.. Begitu teruk GTmertix carut blogku..
Mobile website speed test

Namun, agak membanggakan apabila keputusan paparan blog melalui mobile menunjukkan tahap page speed laju manakala opmization adalah Good..

Pingdom

Pingdom website speed test

Ini pula keputusan website speed test melalui Pingdom.. Performance grade D iaitu 61.. Kalau exam kira tak lulus dengan keputusan begini.. Load time sangat teruk iaitu memerlukan 36.94 saat.. 

Penilaian prestasi page seperti berikut, F lebih banyak dari A, huhuhu bertabahlah..

Pingdom Wesbite Speed Test Report

Prestasi teruk begini kadang-kala jika difikirkan sangat boleh buat mood blogging down.. Mujurlah tahap kesabaran dan semangat ingin tahu saya  tinggi.. Saya berjanji akan perbaiki mutu kepantasan blog saya.. Harap otai-otai bloggers atau adik-adik yang sangat bijaksana sudi membantu dengan beri tunjuk ajar..

 Bagaimana pula prestasi blog anda? Siapa antara pembaca terror dan boleh terjemahkan setiap laporan di atas di samping tunjuk ajar kaedah penambaikan, boleh kongsi di ruangan komen.. Pembaca lain juga boleh tukar-tukar pendapat.. Jangan lupa tinggalkan komen, so saya tahu kewujudan anda..




Thank you for reading.. Sehingga kita bertemu lagi di lain entry..
Sekian, wasalam..
Byeee...


Regards,