DUGAAN SELEPAS SERAH KUNCI RUMAH BARU | Salam Jumaat dan Selamat Sejahtera kepada semua pembaca blog ini.. Walau sibuk dengan proses pindah rumah, tugasan hakiki dan serabut dengan masalah, saya tetap rindu untuk blogging.. Balik dari office terus curi-curi masa untuk share entry baru dengan pembaca setia, ehhh ada pembaca setia ker? hehehehehe.. Diri sendirilah pembaca setia, siapa lagi kannnn.. Walaupun begitu, terima kasih kepada pembaca yang sudi singgah di blog ini..

Saya ada berkongsi sesi luahan perasaan tentang pengalaman pahit-manis beli rumah sub-sale di entry sebelum ini, kali ini saya kongsi kesinambungan dari entry lepas. Masih lagi berkisar tentang proses mendapatkan rumah baru.. Saya perlu abadikan di blog ini untuk kenangan sepanjang zaman..

Serahan kunci
Kesinambungan dari cerita lepas saya teruskan ikhtiar dengan menghantar email kepada peguam menerangkan keadaan saya yang genting dengan harapan peguam sendiri faham dan menggunakan 'fungsi' nya untuk 'memujuk' penjual menyerahkan kunci awal..Sepatutnya sebagai peguam Pembeli (saya) dia harus acting in the best interest of her client malangnya tidak begitu.

Nak kata serah kunci awal sangat pun bukan sebenarnya sebab balance purchase price sudah selesai dibayar kepada LPPSA so saya sudah tebus harga penuh belian (balance purchase price has been fully settled) hanya menunggu suratan hakmilik (strata title) didaftar atas nama saya. Bila sampai ke peringkat ini ianya lebih kepada budibicara antara penjual dan pembeli untuk menyerahkan kunci. Proses sudah 98% selesai. Nak dijadikan cerita ianya memang dugaan saya..



AKHIRNYA SERAH KUNCI RUMAH BARU 

Siapa tak gembira bila hajat beli rumah baru terlaksana.. Alhamdulillah, syukur tak terhingga.. Berkat doa kalian akhirnya saya terima kunci yang diharapkan.. Agent menyerahkan kunci dengan syarat saya perlu collect sendiri di Bangi jam 8.30 malam.. So saya ketepikan semua urusan pada petang itu and all the way from Seremban to Bangi jumpa agent tepat pada waktu yang dijanjikan.

Pada keesokkan hari, tentulah semangat berkobar-kobar untuk masuk dan meninjau rumah baru.. Banner iklan di pintu pagar cepat-cepat saya tanggalkan.. Hati berbunga-bunga gembira tak terkata..

Iklan agent hartanah
Akhirnya saya dapat masuk ke compound rumah malang sekali cubaan membuka padlock grill utama gagal.. Sah agent salah beri kunci, hati saya berkata-kata..

Padlock tak boleh dibuka
Saya terus hubungi agent. Beliau dengan rasa yakin mengesahkan bahawa memang tak silap kunci.. Itulah kunci yang diterima dari penjual katanya.. Malas untuk terus berdebat tambahan pula bukan senang dapat kunci ni jadi saya ambil keputusan panggil tukang kunci untuk buka padlock tersebut. 

Tukang kunci gigih membuka pad lock pintu grill utama
Bukan sahaja padlock grill pintu utama tak boleh buka tapi semua kunci yang diberi oleh agent tak sesuai dengan lubang kunci yang ada di seluruh rumah ini.. Ianya disahkan oleh tukang kunci itu sendiri..

Tukang kunci gigih membuka padlock master bedroom
Tak pasal-pasal saya incurred additional cost untuk upah tukang kunci yang bukan murah caj yang dikenakan.. Rasa kecewa tapi kena tabah bila memikirkan dugaan ini tak seberapa dibandingkan dengan nikmat yang saya terima.. Saya sendiri tak pasti kes menganiaya atau memang tersalah kunci, bersangka baiklah benda dah berlaku..

Itulah pengalaman saya dari mula membeli rumah sub-sale ini hingga serah kunci dari penjual melalui agent. Andai ada antara pembaca ingin berkongsi pengalaman sangat dialu-alukan.. Komen anda sangat saya hargai..

Sehingga kita bertemu lagi di lain entry..
Sekian, wasalam..


Regards,


Loading...