GOOGLE ADSENSE ACCOUNT ON THE GO | Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera kepada semua pembaca blog ini.. Memiliki akaun Google Adsense merupakan satu peluang keemasan yang sangat ditunggu-tunggu oleh para blogger kerana ia mampu menjana side income yang agak lumayan. Walaupun proses memohon akaun Adsense agak ketat namun sejak kebelakangan ini kebanyakan rakan-rakan blogger saya telah berjaya memiliki akaun adsense. Tahniah diucapkan.. Untuk pengetahuan, pengalaman manis akaun Adsense saya diluluskan sekitar tahun 2008 dan pernah sekali menebus pendapatan sekitar tahun 2015..

Kepada mereka yang sedang berusaha ke arah itu, teruskan mencuba jangan putus asa.. Mungkin ada kriteria yang diperlukan oleh Adsense masih belum dipenuhi.. Okay, let's straight to the point..


Entri kali ini saya ingin berkongsi tentang kemudahan pengguna Adsense menyemak akaun mereka on the go, di mana sahaja anda berada dengan syarat mesti ada internet coverage, hehehe..

Al-kisah, Google Adsense menyediakan cara mudah untuk mengakses data penting dari Adsense Account melalui smartphone. Aplikasi Google Adsense boleh dimuat turun melalui Google Play atau AppStore. Lepas download apps ni tak perlu lagi semak akaun Adsense dari laptop atau komputer.. Saya sendiri guna apps ini dan mendapati ianya sangat berguna dan perlu ada pada setiap pengguna Adsense.

"Track your earnings, anywhere you go." - Google Adsense

Apa kelebihan Google Adsense apps ni? Paling best pengguna Adsense boleh menyemak status terkini keseluruhan akaun termasuk pendapatan terkini, semalam dan bulan semasa serta laporan prestasi terperinci bulan sebelum. 

Selain itu laporan seperti unit iklan, saluran, sites, negara dan lain-lain yang berkaitan juga boleh diketahui melalui Google Adsense apps, seperti yang dipaparkan di bawah:


 

  

Selain menyemak pendapatan yang diperolehi, pengguna Adsense sewajarnya perlu ada apps ini bagi memudahkan mereka menerima makluman penting berhubung akaun Adsense mereka. Al-maklum akaun Adsense ini sangat sensitif, sekiranya ada 'penyalahgunaan' maka akaun anda akan disekat dan agak leceh untuk membuat permohonan semula. Jadi pengguna Adsense perlu sentiasa peka dengan setiap notifications yang diterima dan segera memberi maklumbalas sekiranya perlu berbuat demikian.

 

Begitulah perkongsian yang ingin disampaikan..
Semoga entri ini sedikit-sebanyak memberi panduan kepada pembaca dan satu perkongsian ilmu yang berguna.


Sehingga kita bertemu lagi di lain entri..
Sekian, wasalam..


Regards,