Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera to all my lovely readers.. Yuhuuuu buat apa hujung minggu begini? Apa plan hari ini? Saya tak ada plan ke mana-mana hanya di rumah mendobi dan kemas rumah.. Projek decor Ikea still in progress.. Masih ada beberapa perabot yang belum dibeli.. Kita tunggu semua lengkap baru boleh tunjuk end result okay.. Tungguuu, hehehehe

Hari ini saya gigih membersihkan handbags yang ada.. Sudah tiba masa handbags saya perlukan perhatian.. Saya pernah nyatakan, saya ni memang suka handbags selain kasut.. Ada antara koleksi bags terdiri dari designer handbags seperti authentic Louis Vuitton, Fendi dan Gucci.. Saya beli dari duit gaji, kumpul sedikit demi sedikit, demi mendapatkan beg idaman.. Setelah 'meleburkan' duit membeli designer handbags yang bukan murah harganya (for me) jadi kenalah jaga untuk memastikan bags sentiasa berada dalam keadaan baik.. Tambahan pula bukan mudah untuk dapat semua itu, huhuhuhu

Kebanyakkan designer handbags 'manja', perlu penjagaan rapi.. Contoh jenama Louis Vuitton, sebahagian bags jenama ini diperbuat daripada kulit. Silap sikit mungkin boleh jahanam bags tersebut.. Demi penjimatan ada antara bags (saiz kecil) seperti wristlet saya bersihkan sendiri.. Saya akan hantar ke bag spa jika bags tersebut betul-betul kotor dan perlu major treatments... Gituuu.. 

Okay, berikut bahan-bahan yang saya gunakan :

Cara membersihkan Bag
Bahan-bahan
Saya guna : 

Towels serap air
Multi-purpose foam cleaner yang boleh digunakan pada permukaan kulit, fabric,vinyl
Baby wipes - alcohol and paraben free 
Polish n' Shine - metal polish
Berus gigi baharu 

Bahan-bahan boleh didapati dari Mr. DIY dan kedai hardware.. Tetiba ada suara sumbang : "Eleh beg harga beribu tapi beli barang kat Mr. DIY." hehehehe Jangan kata saya kedekut tapi inilah cara bijak berbelanja.. jimat kalau hasil sama dengan barang di Ace Hardware mengapa bayar lebih? kann..kannn...


Bagi tujuan blog post ini saya gunakan Louis Vuitton Epi-Leather Pochette. Mula-mula alas permukaan wristlet dengan towels untuk elak calar. Kemudian lap seluruh permukaan wristlet dengan baby wipes untuk tanggalkan habuk. Spray multi-purpose foam cleaner ke atas permukaan wristlet tersebut.. Elok spray pada permukaan kecil dahulu untuk test sama ada permukaan wristlet tersebut mampu bertindakbalas dengan detergent tersebut dengan baik atau sebaliknya. Kalau okay, carry on - ambil berus gigi dan gosok permukaan wristlet tersebut dengan lembut dan manja, kata sayang beg.

Designer Handbags
Langkah 1
Lihat gambar di atas, foam nampak berubah warna dari putih ke warna coklat perang.. Multi-purpose foam cleaner ni mampu menanggalkan kotoran secara mendalam dan membuang segala bau yang kurang menyenangkan. Senang cerita bau kepam pun hilang hehehehe.. Ulang langkah di atas ke seluruh permukaan wristlet sampai dapat warna asal. 

Tips : Untuk menghilangkan bau, masukkan beberapa sudu baking soda ke dalam pouch dan letakkan di dalam beg untuk beberapa hari dalam keadaan tertutup. Baking soda mampu menyerap bau yang kurang menyenangkan.

Ini perbezaan antara sebelum dan selepas wristlet dibersihkan :

Cara bersihkan designer bags
Perbezaan
Bahagian dalam wristlet ini saya lap dengan baby wipes or (mild detergent) sahaja kerana tiada kotoran degil.. 

Inside Louis Vuitton Epi-Leather Pochette
 Jemur wristlet tersebut di bawah cahaya teduh lebih kurang sejam or allow to dry naturally..

How to clean a designer bags
Outcome
Tadaaaaaaa, beginilah hasil wristlet yang telah bersih.. daku gembira.. 
Sedap mata memandang, hehehe.. Untuk permukaan beg yang diperbuat daripada kulit, elok sapu dengan leather conditioner to treat the leather. 

Cara ini boleh digunapakai kepada beg-beg lain bukan hanya beg berjenama.. Percaya atau tidak kebanyakkan designer handbags saya masih dalam keadaan baik walau ada antaranya sudah berusia lebih dari 10 tahun, sangat berbaloi-baloi.. 

Sekarang pada saya cukuplah sekadar handbags yang ada.. Bila dah berumur ni passion memiliki designer handbags baharu juga berkurangan, saya ingin lebih focus kepada rumah idaman dan komitment membesarkan anak. Lagi pun keadaan ekonomi dan matawang Ringgit yang kurang baik eloklah berjimat melainkan ada orang sponsor designer handbags baharu (kenyit mata sikit..wink..wink..wink).. Sekarang saya amalkan sebelum membeli I have to talk to myself : Adakah ini kehendak atau keperluan?..

Okay, ini sahaja perkongsian saya.. Jom kongsi cara anda pula.. Bagaimana cara anda jaga dan bersihkan beg kesayangan? Jangan lupa tinggalkan komen di bawah.. Komenlah apa sahaja tentang passion anda..


Sehingga kita bertemu lagi di lain entri..
Sekian, wasalam..


Regards,