KISAH PEMBUNUHAN KELUARGA WATTS | Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera kepada semua pembaca blog ini. Lama saya tak kongsi kes jenayah yang berlaku di mana setiap kes yang saya kongsi di sini terdapat pengajaran di sebalik kejadian yang berlaku. Walaupun kes ini tidak berlaku di Malaysia tetapi pelaku jenayah ini manusia dan sikap penjenayah ini mungkin ada dalam diri sesiapa sahaja di sekeliling kita.

Tragedi pembunuhan keluarga Watts


LATARBELAKANG KES

Tragedi pembunuhan ini berlaku pada 13 Ogos 2018 di Frederick, Colorado Amerika Syarikat yang melibatkan keluarga Watts. Christopher Lee Watts (Chris Watts) lahir pada 16 Mei 1985 telah berkenalan dengan Shanann Cathryn Watts (Shanann) pada 2010 dan berkahwin pada 3 November 2012 di Mecklenburg County. Mereka dikurniakan 2 orang anak perempuan bernama Bella Marie Watts (Bella) lahir 17 Disember 2013 manakala Celeste Cathryn Watts (Cece) lahir pada 17 Julai 2015. Pada tarikh kejadian Shanann sedang mengandung bayi lelaki yang telah diberi nama Niko dan bakal dilahirkan pada 31 Januari 2019. 

Keluarga Watts

Chris bekerja di Anadarko Petroleum manakala Shanann bekerja dari rumah menjual produk multi level marketing iaitu Thrive. Mereka berpindah dan menetap di Federick Colorado Amerika Syarikat berdekatan tempat kerja Chris Watts. 

Watts' house in North Carolina

Shanann merupakan seorang yang rajin dan berdedikasi dalam setiap apa yang dilakukannya. Dia dikenali sebagai seorang happy go lucky dan sering berkongsi kisah peribadinya di social media hingga mempunyai ramai pengikut.

Facebook Shanann Watts

Para pengikut social media Shanann sering mencemburui kehidupan Shannan kerana dia mempunyai seorang suami yang memahami dan mempunyai sebuah keluarga bahagia di samping 2 orang anak yang bijak. Anak-anak perempuannya begitu rapat dengan Chris terutama Bella. Ada video dalam Facebook Shanann menunjukkan Bella sedang menyanyi : "My daddy is a hero" sambil mereka bergelak ketawa.

KeluargaWatts

KEHILANGAN SHANANN, BELLA DAN CECE

Pada pagi 13 Ogos 2018, rakan baik Shanann merangkap rakan sekerja iaitu Nickole Utoft Atkinson telah menghubungi 911 setelah bimbang apabila panggilan telefon, text messagesnya tidak dijawab oleh Shanann. 

Shanann (kiri) dan Nickole (kanan)

Nickole telah menghantar Shanann pulang ke rumah sekitar jam 12.00 pagi hari yang sama setelah mereka pulang dari business trip di Arizona. Nickole sangat risau kerana Shanann sedang mengandung 15 minggu dan keadaan kesihatan Shanann sepanjang business trip tersebut tidak memuaskan. Dia juga sudah berjanji untuk membawa Shanann ke klinik untuk temujanji.

Pagi itu setelah menghubungi polis, Nickole bersama anaknya pergi ke rumah Shanann. Nickole juga telah menghubungi Chris. Nickole telah bertanya kepada Chris sama ada dia tahu di mana Shanann dan anak-anaknya berada. Chris memberitahu Nickole bahawa dia belum berjumpa Shanann dan tidak tahu di mana mereka berada tambahan pula dia tidak pulang ke rumah dan bekerja pada malam tersebut. Dia turut memberitahu Nickole supaya jangan bimbang kerana Shanann selalu akan membawa anak-anaknya bermain di rumah jiran. 

Semasa polis tiba, tidak lama Chris pulang ke rumah dari tempat kerja. Chris membenarkan polis memeriksa rumahnya. Nickole merasa hairan kerana kereta Shanann berada di dalam garaj dan terdapat car seats anak-anaknya dalam kereta tersebut malah beg tangan, ubat-ubatan dan telefon bimbit Shanann turut berada dalam rumahnya.

Chris ketika ditemuramah oleh pihak media
Chris merayu supaya Shanann, Bella dan Cece pulang ke rumah

Pada keesokan harinya, FBI dan Pegawai Penyiasat Colorado telah membuat siasatan rapi. Chris telah diwawancara oleh pihak media dari Denver KMGH-TV. Dalam temuramah tersebut Chris merayu kepada sesiapa yang mengetahui di mana isteri dan anak-anaknya berada supaya menyuruh mereka pulang ke pangkuannya. 

Chris berkata : "If you’re out there, just come back. If somebody has her, just please bring her back. I need to see everybody. I need to see everybody again. This house is not complete without anybody here.”

Semasa pihak polis memeriksa rumah Watts, jiran Chris telah mempelawa pihak polis untuk melihat rakaman cctv di rumahnya yang berkemungkinan dapat membantu siasatan kehilangan Shanann, Bella dan Cece.

Rakaman cctv jiran Christ Watts

Chris turut menyertai pihak polis melihat rakaman cctv tersebut.  Dalam cctv tersebut kelihatan Chris mengundurkan keretanya di halaman rumah pada jam lebih kurang 5.00 pagi. Namun menurut Chris dia ada pulang ke rumah untuk mengambil peralatan kerja sebelum kembali semula ke tempat kerja awal pagi tersebut.

Rakaman cctv menunjukkan Christ pulang ke rumah awal pagi harii kejadian

Walaupun begitu, jiran Chris merasa pelik dengan tingkah laku Chris semasa dia melihat rakaman cctv tersebut. Chris kelihatan gelisah dan serba tak kena. Perbuatan Chris telah menimbulkan keraguan kepada polis dan jiran tersebut.

Rakaman cctv
Rakaman cctv
Rakaman cctv

Gambar menunjukkan body language Chris yang sedang gelisah dan tidak menumpukan sepenuh perhatian semasa pihak polis meneliti rakaman cctv milik jirannya. 


CHRIS WATTS DISOALSIASAT

Pada 14 Ogos 2018 dan 15 Ogos 2018, Pegawai Penyiasat telah memanggil Chris untuk disoalsiasat memandangkan dia merupakan suami Shanann dan orang terakhir berada di rumah tersebut bersama anak-anaknya. Chris juga dikehendaki untuk menjalani ujian poligraf yang dilakukan oleh Agent Tammy Lee untuk mengetahui kejujuran setiap pernyataan Chris.

Agent Tammy Lee, Biro Penyiasatan Colorado
Agent Perisikan sedang menyoalsiasat Cris Watts

Semasa disoalsiasat Pegawai Penyiasat memaklumkan kepada Chris bahawa dia gagal ujian poligraf. Chris masih lagi menyakinkan Pegawai Penyiasat bahawa segala jawapannya adalah benar dan dia tidak berbohong. Atas kepakaran pegawai tersebut, akhirnya Chris mengalah dan berjanji akan memberitahu polis keadaan sebenar jika dia dibenarkan berjumpa ayahnya.


PENGAKUAN CHRIS WATTS

Akhirnya Chris mengaku bahawa dia mempunyai krisis rumahtangga bersama Shanann pada pagi hari kejadian. Dia telah berbincang dengan Shanann mengenai rumahtangganya hingga ada menyebut mengenai perceraian. Chris memberitahu polis bahawa dia melihat Shanann mencekik Cece di bilik tidur anaknya melalui monitor bayi. Dia juga memberitahu polis bahawa dia telah menjumpai Bella sudah tidak bernyawa  kerana dicekik Shanann di bilik tidur kanak-kanak tersebut. Apabila dia nampak keadaan Bella dan Cece tidak bernyawa, Chris telah bertindak mencekik Shanann hingga mati.

Di kemudiannya membawa ketiga-tiga mayat tersebut ke kawasan tempat kerjanya di mana dia telah menanam mayat Shanann dan membuang mayat Bella dan Cece ke dalam tangki minyak.

Ayah Chris semasa membuat Chris membuat pengakuan

Hal ini bertentangan dengan bukti yang didapati oleh pihak polis dalam telefon bimbit Chris tambahan pula Chris telah gagal melalui ujian poligraph (ujian mengesan penipuan). Pegawai Penyiasat tidak boleh bergantung kepada pengakuan Chris semata-mata. Hasil siasatan polis mendapati Chris mempunyai hubungan sulit dengan rakan sekerjanya iaitu Nichol Kessinger. Polis turut menjumpai beberapa keping gambar hubungan intim mereka.

Chris Watt and Nichol Kessinger

Polis juga menjumpai text messages antara Shanann dan Chris berbincang mengenai krisis rumahtangga yang sedang mereka hadapi.

Text messages antara Christ dan Shanann

Shanann turut memberitahu rakan baiknya mengenai krisis rumahtangganya bersama Chris. Melalui text messages tersebut Shanann memberitahu bahawa Chris tidak mahu anak ketiga yang sedang dikandungnya.

Text messages Shanann kepada rakan baiknya

Lanjutan dari pengakuan Chris tersebut telah membawa kepada penemuan mayat Shanann, Bella dan Cece iaitu di site tempat Chris bekerja.

Anadarko Petroleum 

Chris hanya memberitahu polis tempat dia melupuskan mayat tersebut namun enggan ke lokasi kejadian. Chris memberitahu polis bahawa dia telah memasukkan mayat Bella dan Cece ke dalam tangki minyak manakala mayat Shanann ditanam berdekatan kawasan tersebut. 

Gambar penempuan mayat Bella dan Cece

Chris menulis huruf B iaitu tempat dia memasukkan mayat Bella di tangki kiri mana mayat Cece di tangki bersebelahan ditandakan sebagai huruf C.

Proses mengeluarkan mayat Cece
Proses mengeluarkan mayat Bella
Proses menyedut minyak keluar dari kedua-dua tangki

Polis menggunakan drone untuk menjejaki mayat Shanann yang ditanam di kawasan berdekatan 2 tangki minyak tersebut.

Kain cadar yang digunakan untuk membungkus mayat Shanann

Gambar cerapan drone menunjukkan kain cadar yang digunakan Chris untuk membungkus mayat Shanann. Cadar tersebut sama dengan corak cadar yang dijumpai di dalam tong sampah di rumah Chris. Tidak jauh dari kain cadar tersebut terdapat kesan tanah berselerak, tempat mayat Shanann ditanam.

Bekas tanah yang baru ditimbus

Mayat Shanann ditanam dalam satu lubang yang cetek. Polis menggali kawasan tersebut dan menjumpai mayat Shanann dalam keadaan mengiring seperti sedang memaut lutut.

Bekas mayat Shanann

PERBICARAAN & HUKUMAN CHRIS WATTS

Pada 21 Ogos 2018, Chris telah didakwa di Mahkamah terhadap 5 kesalahan pembunuhan tahap pertama (first degree murder) iaitu menyebabkan kematian anak yang belum cukup umur 12 tahun sedangkan dia adalah orang yang dipercayai untuk melindungi kanak-kanak tersebut, membunuh anak dalam kandungan Shanann dan 3 kesalahan melupuskan mayat.

Chris Watts semasa perbicaraan

Pada 6 November 2018, Chris mengaku bersalah manakala 19 November 2018 Mahkamah telah menjatuhkan hukuman kepada Chris iaitu 4 kali penjara seumur hidup tanpa pembebasan bersyarat. Hukuman mati tidak dijatuhkan ke atas Chris atas permintaan keluarga Shanann kerana mereka tidak mahu melihat ada lagi nyawa yang terkorban.

Ayah Shanann membacakan perutusan dari keluarganya kepada Mahkamah

PENGAKUAN SEBENAR CHRIS WATTS SELEPAS DIJATUHKAN HUKUMAN 

Selepas Chris dibawa ke penjara, pihak polis ada menemuinya dan bertanya kepada Chris apa sebenarnya yang berlaku? Chris bersetuju untuk berterus terang kerana takde sebab lagi mengapa dia perlu menyembunyikan perkara sebenar yang terjadi.

Chris memberitahu bahawa pada pagi tersebut selepas Shanann pulang dari business trip, dia ada bertengkar dengan Shanann. Chris ada mengatakan kepada Shanann bahawa dia ingin menceraikan Shanann. Shanann marah dan mengatakan kepada Chris bahawa dia tidak akan melihat anak-anak mereka lagi sekiranya sudah bercerai. Perkara tersebut menyebabkan Chris naik angin dan bertindak mencekik Shanann. Apabila Shanann sudah tidak bernyawa, Chris panik dan berusaha untuk membungkus mayat Shanann menggunakan kain cadar. Ketika dia sedang tergesa-gesa, Bella berdiri di muka pintu biliknya memandang perbuatan Chris. 

Cece (kiri) dan Bella (kanan)

Bella bertanya kepada Chris apa yang ayah lakukan kepada ibu? Chris menjawab kepada  Bella bahawa ibu tidak sihat. Dia membawa mayat Shanann yang dibungkus dengan kain cadar ke trucknya dan membawa bersama Bella dan Cece. Menurut Chris, Bella ada bertanya ke mana dia ingin membawa mereka. Chris hanya mendiamkan diri manakala Cece hanya diam kerana masih mengantuk.

Apabila tiba di tempat kejadian iaitu Anadarko Petroleum, Chris menekup mulut Cece yang ketika itu di sebelah Bella dengan kain selimut kegemarannya hingga mati dan membawa mayat Cece naik ke tangki minyak tersebut. Mayat Cece dimasukkan ke dalam tangki minyak disaksikan oleh Bella dari dalam truck.

Lubang tangki minyak sebesar 8 inci

Ketika Chris kembali ke truck untuk mendapatkan Bella. Chris memberitahu bahawa Bella seolah-olah merayu kepadanya dalam ketakutan sambil berkata : "Please daddy, please don't do to me what you just did to Cece." Namun Chris terus menekup mulut Bella hingga Bella tidak bernyawa lagi. Dia kemudian memasukkan mayat Bella ke tangki bersebelahan mayat Cece. Selepas itu dia menanam mayat Shanann. Chris turut mengatakan bahawa dia sangat menyesal dengan perbuatannya.

Ketika Chris menjalani tempoh hukuman, Nichol langsung tidak melawatnya. Menurut Pegawai Penyiasat, mereka ada menyoal siasat Nichol. Nichol mengatakan bahawa dia tidak mahu berhubung lagi dengan Chris memandangkan Chris telah berbohong kepadanya semasa mereka menjalinkan hubungan. Chris juga tidak berterus terang dengannya tentang kandungan Shanann.

Chris kini sedang menjalani hukuman penjara seumur hidup di Waupun, Wisconsin.

PENDAPAT UMUM

Ada antara pendapat mengatakan bahawa sikap Shanann yang mendominasi keluarga menyebabkan Chris sebagai ketua keluarga tidak boleh membuat keputusan melainkan hanya mengikuti kehendak Shanann. Apabila dia berkenalan dengan Nichol yang mempunyai perwatakan manja dan memahami dia terus membuat keputusan hingga sanggup membunuh untuk menyingkirkan Shanann. Tak kurang juga ada yang mengatakan bahawa Chris seorang psychopath. Perbuatan Chris merupakan jenayah yang sangat kejam dan tidak dapat diterima fikiran manusia normal.

Wallahualam.. Begitulah kisah jenayah yang menyayat hati di mana seorang bapa sanggup membunuh isteri dan anak-anak disebabkan hubungan sulit dengan kekasih gelap. Semoga kita terhindar dari perkara yang tidak diingini. In shaa Allah, jika ada iman di dada kita akan dilindungiNya  selalu.

Sekian, sahaja perkongsian saya kali ini. 
Terima kasih sudi singgah.. Until next time.. byee..


Regards,


Loading...