ROSES ARE BLOOMING & ANAK SI KONTOT HILANG | Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera kepada semua pembaca blog ini.. Lama saya menyepi tapi sebenarnya deep inside my heart melonjak-lonjak untuk upload cerita di blog.. Super busy this month dengan urusan duniawi. Back to back ada sahaja perkara perlu diselesaikan.. finally curi masa sikit and here I am with my garden story and kisah si Kontot.

Dalam kesibukan tak sedar bunga-bunga mawar di taman mekar dengan segar.. Happy me senyum lebar sampai ke telinga bila usaha menanam semula pokok mawar bulan lalu membuahkan hasil.. Saya ada post di sini : Cerita Weekend - From Garden to Kitchen Table.

Cantik mekar bunga mawar
Rose buds

See banyak lagi rose buds masih belum berkembang.. I love looking at the blooms.. Lepas ni kena rajin sembur racun serangga untuk elak serangga menyerang putik-putik bunga dan pucuk daun muda.

Roses in my mini garden

Di sebalik gambar ada seekor anak kucing menonjolkan diri.. Itu anak stray cat yang mana ibunya saya beri nama si Kontot.. Ekor kontot so nama pun si Kontot.

KISAH SI KONTOT 

Si Kontot stray cat baka domestic short hair - kucing jiran dan satu-satu masih hidup. Tak silap Kontot ada 4 siblings. Keluarga si Kontot habis dihambat anjing liar sekitar taman perumahan saya. Sejak ada construction area di depan rumah, kebanjiran anjing liar masuk ke taman perumahan semakin menjadi-jadi. Akibatnya kucing outdoor menjadi mangsa. Si Kontot salah seekor yang masih survive. Semenjak sebatang-kara di Kontot kerap datang ke rumah saya untuk meminta perlindungan. Saya jaga Kontot di porch kereta, di satu tempat khas yang selesa.

Si Kontot ni sebenarnya masih bawah umur tapi dek kerana tiada kesedaran untuk menyekat populasi kucing terbiar, bibik si Kontot tidak ambil peduli. Kontot tidak dimandulkan. Maka kucing jiran sebelah menjadi boyfriend(s) si Kontot. Tak lama si Kontot melahirkan 2 ekor anak di rumah saya.

Anak si Kontot

Inilah anak-anak si Kontot. Seingat saya 2 minggu lepas lahir Kontot sorok anak dia di enjin kereta saya. Saya pergi kerja seperti biasa pada hari Isnin dan Selasa. Balik kerja around 5.30 pm hari Selasa, Kontot bising2 cari anaknya.

Dia membawa saya ke bahagian depan tayar kereta dengan enjin masih panas. Bila saya rapatkan telinga di sisi badan kereta bahagian tayar depan, ada bunyi anak kucing - teramat halus suaranya.

Anak si Kontot

Sahlah Kontot letak anaknya dalam enjin kereta saya.. Seriau saya, Arief seluk tangannya dengan berhati-hati bimbang terkena panas enjin kereta. Akhirnya dapat keluarkan anak-anak si Kontot dengan selamat. Mujurlah tak jatuh sepanjang perjalanan saya pergi dan pulang dari pejabat.

Selang beberapa minggu, Kontot bising lagi seolah-olah mengadu anaknya tiada. Saya jaga Kontot seperti biasa tapi hari demi hari anaknya tak juga muncul. 

Sekarang sebulan telah berlalu, sahlah anak Kontot hilang. Hati ini sedih, risau anak Kontot dimakan anjing.. tapi saya buat andaian dan berdoa supaya anak-anak Kontot diambil orang dan dijaga dengan baik. Sejak itu si Kontot asyik termenung di tempat tidur, kerap menghidu bau peninggalan anaknya..


Begitulah serba-sedikit cerita saya kali ini. Sehingga kita berjumpa lagi di post akan datang. Thank you for reading & have a great day everyone!



Regards,