Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera kepada semua pembaca blog ini.. Salam Ramadhan juga diucapkan.. Sekarang merupakan zaman sains dan teknologi di mana penggunaan alat seperti gadget diperlukan sebagai medium untuk membantu memudahkan urusan seharian, sebagai contoh mudah : online shopping, online banking. Pendek kata semua di hujung jari. Tapi tahukah pembaca bukan semua orang familiar dengan setiap teknologi canggih seperti ini.

Grab
Buktinya, saya kenal seseorang pada abad ini (membesar di zaman millenium + Degree in Engineering) yang tidak mempunyai akaun online banking disebabkan 'kurang yakin' dengan perbankan dalam talian. Dia bimbang duit hilang atau ditipu. Tujuan saya bukan untuk merendah-rendahkan dia. Itu hak masing-masing kerana ada benar alasannya mengapa tak berbuat demikian. Contoh apa yang pernah berlaku kepada saya apabila wang dalam akaun sewenang-wenang ditolak secara dalam talian tanpa melakukan transaksi atau dengan bahasa mudah tanpa izin saya selaku pemegang akaun.

Related post : Mangsa Penipuan Kad Debit

Itu kisah kawan saya dan perkhidmatan online banking.. Kes kawan saya di atas adalah contoh tak percaya or kurang yakin dengan perbankan dalam talian.  Bukan nak kata orang lain, contoh pada diri saya sendiri, kes saya pula tak confident guna Grab. Malu nak mengaku sebenarnya tapi demi pengalaman baru saya mesti abadikan dalam blog ini. 

Hari ini saya kongsi satu pengakuan jujur tentang Grab car.. Perkhidmatan Grab juga salah satu perkhidmatan dalam talian. Umum tahu bahawa perkhidmatan Grab sudah mula popular di Malaysia sekitar tahun 2016. Penggunaan Grab kini sudah menjadi kebiasaan kepada masyarakat Malaysia yang tinggal di pekan dan bandar yang sibuk. Oh ya applikasi Grab boleh download via Google Play (android) atau Apple App Store (iOS).


Sekarang tahun 2018, Grab sudah tidak asing lagi malah ada antaranya menjana pendapatan tambahan melalui Grab Driver. Jujur saya nyatakan di sini, saya baru cuba menggunakan perkhidmatan Grab buat pertama kali dalam hidup semasa di Melaka. Itu pun bukan main susah untuk yakinkan diri sendiri ditambah pula perangai saya jenis tak suka tumpang kereta orang lain melainkan kereta syarikat or kereta officemates.. Demi mendapatkan keyakinan saya tanya officemate yang sememangnya arif dengan Grab. Saya tanya dia sampai puas hati dan takde langsung unsur-unsur curiga dalam diri.. Iye laa Grab tu pada persepsi saya umpama naik kenderaan strangers tau, dibuatnya dia bawa kita ke mana-mana or ada motif khianat satu hal, so don't play-play.. hehehe

Alhamdulillah, akhirnya perasaan cuak itu dapat diatasi.. Bila guna dan rasa sendiri pengalaman naik Grab punyalah gembira, macam ada driver I tell you! Senang yang amat tak payah susah-susah drive.. Sangat best jauh lebih baik dari teksi or pengangkutan awam sedia ada.. Tambahan pula fare pun murah berbanding teksi (bergantung kepada jarak..) Sekarang, saya addicted guna Grab. Saya sangat bersyukur kerana ada manusia yang boleh mewujudkan apps ini untuk kemudahan sejagat.. I'm very impressed! Grab bukan seperti yang saya sangka (sambil tepuk dahi..)..


Begitulah luahan perasaan teruja saya bila pertama kali menggunakan Grab! Jangan kecam I okay, hahahaha.. I ni kadang-kadang jenis old-school, bila tahu sesuatu yang keputusannya akan menyusahkan diri memang I tak akan cuba. Saya tak suka hassle atau menyusahkan diri sendiri tapi kadang-kadang elok juga to break with tradition. Siapa ada perangai macam ni? Siapa pula yang masih belum pernah naik Grab? Apa kata kongsi pendapat pembaca di ruangan komen.. Jangan malu mengaku, kita sama-sama kongsi pengalaman sekadar suka-suka.. 

Okaylah itu sahaja, sehingga kita bertemu lagi di lain entri..
Sekian, wasalam..
Byeeee..


Regards,
I am LZ