Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera kepada pembaca blog saya yang dikasihi.. 
Didoakan semoga rakan-rakan blogger beroleh kesejahteraan dan dirahmatiNya selalu.

Minggu ni cuti agak panjang hingga Isnin sempena Hari Keputeraan Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong, hari Isnin cuti, yeayyy!! Alhamdulillah, dapatlah rehat dan luangkan masa lebih sikit bersama keluarga. Pesanan saya, sesiapa pergi bercuti atau balik kampung, hati-hati tau terutama bila berada di jalanraya.

Jadi awal bulan begini, masing-masing yang bekerja tentu gaji dah masuk kann.. Sebelum pergi bercuti atau balik kampung tu, jangan lupa rancang perbelanjaan dulu. Itulah perkara pertama saya buat selepas gaji masuk dalam akaun, boleh check post saya terdahulu. 

Merancang perbelanjaan adalah perkara rutin saya setiap bulan bagi mengawal perbelanjaan lebih-lebih lagi dengan keadaan ekonomi tak menentu sejak kebelakangan ni.

Tips Jimat
Apa perlu buat selepas dapat gaji?


Apa perkara pertama perlu dipertimbangkan? 
Berikut saya kongsi 3 langkah asas merancang perbelanjaan:

1. Senaraikan hutang-hutang utama 
(contoh : KENDERAAN - loan kereta, insurans, minyak, roadtax, maintenance, RUMAH - loan rumah, sewa rumah, penyelengaraan (jika ada), HUTANG lain - kad kredit, student loan, yuran, UTILITIES - bil air, bil elektrik, bil ASTRO, bil telefon..)

2. Kemudian, senaraikan perbelanjaan anggaran kasar seperti duit makan waktu pejabat serta belanja dapur (groceries) untuk tempoh sebulan serta lain-lain.

3. Baki duit gaji setelah tolak item 1 dan 2 boleh digunakan sebagai simpanan dan kegunaan lain.

Kepada sesiapa mempunyai akaun Maybank boleh mula create account MAE. Saya mula menggunakan akaun ini untuk asingkan duit perbelanjaan harian dan akaun simpanan khususnya lebihan duit gaji pada bulan sebelum. 

Selain itu, saya juga create MAE Tabung untuk wishlist contoh barang-barang yang ingin dibeli dalam tempoh masa akan datang.

Download MAE apps

Setakat ini MAE memudahkan saya mengurus perbelanjaan setiap bulan. Saya boleh keep track semua perbelanjaan saya dengan mudah. 

Sesiapa yang belum mempunyai akaun MAE boleh start download dalam phone masing-masing dan boleh guna referral code saya seperti di bawah:

MAE Referral Code

Bila kita biasa rancang perbelanjaan dengan bersungguh-sungguh, inshaAllah masalah terlebih belanja atau overspend boleh dielakkan. Mula-mula memang susah. Tapi bila kita bayangkan, gaji yang kita dapat itu adalah hasil titik peluh kita selepas bersusah payah selama sebulan, maka kita akan berfikir dulu sebelum berbelanja.

Oleh itu, rancang perbelanjaan dengan bijak. Ingat, biar lebihkan simpanan, kurangkan perbelanjaan. Elak shopping tanpa dirancang dan pertimbangan antara keperluan atau kehendak. 

Setakat ini sahaja perkongsian saya. Semoga post ini bermanfaat kepada pembaca. Jika pembaca ada tips lain yang berguna, sudilah kongsi di ruangan komen. 

Sehingga kita bertemu lagi di lain entry..
Sekian, wasalam..


Regards,