RESEPI SERAWA DURIAN RINGKAS DAN SEDAP | Sekarang musim durian.. Dalam perjalanan pergi dan balik kerja saya pasti akan lihat gerai menjual durian secara longgok.. Masa itu berhati-hati kerana kereta akan berhenti ikut suka dan tak sempat beri signal.. haish!

Jadi semalam rasa teringin nak makan durian.. Saya gigih paksa husband beli sebiji untuk kami bertiga.. Tak mahu beli banyak nanti tak habis dan muak..

Musim durian

Dalam beberapa pangsa durian ada beberapa ulas agak keras.. Jadi mana yang keras saya cuba buat serawa durian. At least boleh makan dengan roti untuk breakfast esok pagi...

Untuk pengetahuan, inilah kali pertama saya cuba buat serawa durian.. Seperti biasa, saya akan cari resepi paling mudah dan sedap. Bila dah cuba dan terbukti sedap baru ada confident so saya kongsi resepi serawa durian tersebut di sini :

RESEPI SERAWA DURIAN

Bahan-bahan
6 ulas durian
1 sudu besar gula putih
Setengah biji gula melaka
2 helai daun pandan
1 kotak kecil santan
2 cawan air (ikut kepekatan yang dikehendaki)
Secubit garam

Masak atas api perlahan

CARA-CARA

Masukkan air, garam, gula putih, gula melaka, durian dan daun pandan ke dalam periuk.
Masak hingga isi durian tanggal dari biji dengan api sederhana dan kacau sentiasa.
Bila isi durian hancur dan kuah pekat, padam api.

Kemanisan dan kepekatan serawa durian ini bergantung kepada individu. Saya suka kurang manis dan kurang pekat so saya kurangkan gula putih dan lebihkan air.

Serawa durian

Alhamdulillah, inilah hasil kejadian serawa durian. Nampak berketul santan sebab santan kotak yang sudah beku di peti ais dan warna pun pucat sebab saya kurangkan gula Melaka tapi believe it or not rasa serawa durian ini tetap memukau, hehehe perasan!. Pagi ini bawa sedikit untuk makan dengan roti sebagai breakfast.

Itu cara saya, bagaimana pula cara anda? Siapa suka makan serawa durian dengan roti, kita gang..
Okay setakat ini sahaja perkongsian saya kali ini..
Sehingga kita bertemu lagi di lain entry..
Sekian, wasalam..



Regards,


Loading...