GIGI BONGSU BERMASALAH BUAT HIDUP SENGSARA | Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera kepada semua. Alhamdulillah kita masih lagi diberi peluang untuk terus hidup, menikmati udara segar dan menjalani aktiviti harian walaupun fizikal terkurung di rumah masing-masing. Itu juga satu nikmat yang perlu disyukuri jika dibandingkan dengan orang lain yang menghadapi kesulitan hidup.

Siapa tak pernah mengalami masalah gigi kann.. Selagi kita ada gigi, sampai satu masa gigi buat hal memang seksa dan sengsara. Buat apa pun serba tak kena. Rasa nak mengamuk pun ada, hehehehe. Al-kisah saya ada masalah gigi bongsu atau wisdom teeth. Wisdom teeth terakhir tumbuh tak ikut fitrah, tak tahu nak explain macam mana.

Bila ada masalah begini saya pun study segala masalah berkaitan gigi bongsu..

Gigi oh gigi

Mujur ada gambar jadi boleh beri gambaran pada pembaca. Dek gigi bongsu menghimpit gigi geraham maka rosaklah gigi geraham di sebelah gigi bongsu tersebut. Bimbang bila dibiarkan akan semakin sakit dan berdenyut-denyut so saya pun ambil  keputusan untuk buang gigi geraham bermasalah tu sebelum bertambah serius. Bila gigi geraham bermasalah tu dah dibuang, next visit saya plan nak buang wisdom teeth yang menjadi penyebab geraham ni rosak.

Wisdom teeth atau gigi bongsu

Maka saya pun ke Klinik Pergigian Fahmi di Seremban 2 ni untuk kali pertama. 

Hasil x-ray gigi

Saya pun beritahu masalah gigi yang saya hadapi dan minta doctor cabut wisdom teeth bermasalah tersebut. Doctor pun buatlah x-ray untuk tahu sama ada wisdom teeth saya melibatkan urat saraf atau sebaliknya. Hasil x-ray wisdom teeth saya tumbuh lebih kurang gambar di atas. Keadaan wisdom teeth itu menyebabkan gigi geraham di kedudukan 47 rosak gara-gara dihimpit oleh wisdom teeth bermasalah itu.

Kedudukan set gigi kekal manusia

Malangnya doctor beritahu hanya boleh cabut gigi geraham yang rosak sahaja. Doctor kata wisdom teeth saya melibatkan saraf ke anggota badan lain. Sekiranya salah cabut boleh menyebabkan kegagalan mana-mana saraf yang berhubung ke anggota badan yang berkaitan. 

Kedudukan gigi dan saraf berkaitan

Jika kita lihat dari gambarajah di atas, wisdom teeth saya berkedudukan 48. Maka saraf yang akan terjejas melibatkan jantung dan darah (blood), saraf tunjang (spinal cord), otak (brain), telinga (ear), siku (elbow), bahu (shoulder) serta saraf (nerves) di samping masalah lain seperti migrain, sawan (epilepsy) dan pening. Oleh itu, hanya doctor pakar gigi di Hospital Besar sahaja boleh kendalikan kes begitu. Doctor gigi di klinik swasta tidak dibenarkan mengambil kes begini. Jika melanggar arahan, risiko tanggung sendiri. Bila doctor explain terus rasa ngeri..


Klinik Fahmi Seremban 2

Maka pada hari itu saya hanya cabut gigi geraham, scaling and polishing sahaja. Kos semuanya RM320.00. Tak lama lepas tu berkuatkuasa perintah berkurung hingga sekarang, terpaksa postpone appointment ke Hospital Besar.. Begitulah kisahnya.


Ada tak antara pembaca pernah mengalami masalah gigi bongsu? Share pengalaman dan komen anda di bawah.. By the way, terima kasih diucapkan sebab sudi singgah blog ini.

Akhir kata, stay at home. Stay safe.. Jangan lupa pray for the world. Semoga Covid-19 ini segera berakhir. Sekian, wasalam.
Byee.


Regards,


Loading...