HARI PERTAMA KERJA BERMULA PKPB | Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera kepada pembaca blog ini.. Uikshh rindu, rasa lama tak update blog. Kali ni saya nak share story tentang pengalaman bekerja hari pertama apabila bermula fasa Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB).

Al-kisah lepas PM umumkan PKPB pada 4.05.2020 lalu, maka majikan ku yang tercinta pun keluarkan memo untuk beroperasi semula selepas PKP. Hari ke-52 PKP (kalau tak silap) adalah hari pertama menjejakkan kaki ke pejabat. Frankly speaking memang malas! Rasa awkward sebab macam lost dalam satu zone pelik. Mujur masih ingat jalan ke office. Kalau dibuatnya guna waze memang parah.

Melepasi taman perumahan ku yang sunyi sepi

Pagi itu semasa keluar rumah, keadaan masih lagi sunyi sepi. Kenderaan lalu lalang di persekitaran taman masih boleh dikira dengan jari. Sambil memandu masih belum terima kenyataan mula bekerja hari itu. Memang mencabar bila kita hadapi sesuatu keadaan yang bermain dengan emosi, huhuhu.

Mask dan rekod bacaan suhu badan 

Apabila sampai di perkarangan pejabat, mula pakai mask. Petugas telah sedia di lobi untuk ambil suhu badan setiap kakitangan yang hadir ke pejabat dan rekod di kad kedatangan ini. Hari pertama suhu 35.8 mungkin nervous masuk kerja sebab tu sejuk. Hari ni pula suhu badan 36.1. Alhamdulillah sihat dan dibenarkan bekerja.

Sepanjang di pejabat terasa waktu seperti lambat berlalu. "Jam rosakkah, padahal banyak kerja dah aku selesaikan" - bisik hati ku. Bosan!

Perjalanan pulang dari pejabat

Akhirnya masa yang ditunggu-tunggu tiba. Yeayyy masa untuk balik! Terbayang muka anak dan rutin biasa sepanjang PKP lalu.. Rindu masa-masa itu. Hari ini masuk hari kedua saya ke pejabat. Lega bila jadual rotation  mula berkuatkuasa. Giliran saya selang 2 hari bekerja dari rumah. 


Begitulah serba ringkas, perasaan bila dah lama tak keluar kerja. Sebenarnya saya sangat takut keluar rumah sejak Covid-19 mengganas. Sepanjang PKP, tanggal 6.5.2020 lalu merupakan hari pertama saya keluar melepasi pintu pagar rumah sejak 18.3.2020 lalu. 

Okay, setakat ini sahaja.
Jaga diri, kita jaga kita.

Loading...