BILA KAD TOUCH 'n GO ROSAK | Penggunaan kad Touch 'n Go ("TnG") semakin meluas sekarang bukan setakat di tol atau di kawasan tempat letak kenderaan tetapi kini digunakan sebagai eWallet di sebahagian outlet. Jadi kad ini penting dan mesti ada pada setiap orang sebagai kemudahan.

Bila kad TnG rosak, ianya menjadi satu masalah.. Dijadikan cerita semasa saya bercuti ke Penang tempoh hari, tiba-tiba kad TnG saya bermasalah, tak boleh baca dan tak boleh digunakan lagi. Mana taknya, kad tu dah berusia bertahun lama dari zaman saya menggunakan LRT berbelas tahun lalu. Keadaan fizikal kad TnG tersebut sudah reput akibat ditinggalkan terdedah di dalam kereta.    

Kad Touch 'n Go bermasalah

Semasa saya sekeluarga masuk ke Gurney Plaza shopping mall, kad tersebut masih boleh digunakan tetapi apabila kami keluar dari mall ianya tak boleh dibaca. Bertambah kalut apabila kereta berjela-jela di belakang kami menunggu giliran keluar dari parking. Tanpa berlengah, husband berhubung dengan pihak building management dan mereka telah meminjamkan temporary card untuk digunakan semasa keluar dari shopping mall tersebut.. Cuak betul masa tu.. 

Temporary card

Satu masalah selesai, timbul masalah lain iaitu mana nak beli kad TnG baharu untuk balik ke Seremban nanti?.. Puas tanya pakcik Google namun tiada jawapan.. Oleh kerana tak pernah mengalami masalah kad TnG, kami berusaha mendapatkan kad baharu hingga ke Butterworth . Boleh kata kami singgah di setiap station minyak semata-mata mencari kad TnG baharu namun hampa, usaha hanya sia-sia.. 

Akhirnya saya mengambil keputusan berhenti di tol untuk berjumpa dengan PLUS Customer Service. Malangnya di plaza tol Jawi tiada customer service. Pihak PLUS mengarahkan kami ke toll booth nombor 1 atau 2 untuk mendapatkan kad sementara bagi membolehkan kami pulang ke Seremban.. Maka selesailah masalah..

MASALAH SELESAI TANPA KAD TOUCH 'N GO APABILA..

The following day, kami bertolak dari Seremban ke Muar, jadi perlukan kad TnG.. Kali ni tak rasa cuak sangat sebab kami bercadang untuk menggunakan cara yang sama seperti yang diajar oleh pihak PLUS semalam. 

Semasa mengisi minyak di Petronas Seremban 2, my husband tanya di counter untuk membeli kad TnG. Staff di bahagian counter maklumkan kepada my husband bahawa kad TnG masih belum ada stok lagi. Staff tersebut mencadangkan supaya my husband top up menggunakan MyKad. Maka reload laa TnG melalui kad pengenalan. Laaaaaaa macam tu saja?.. 

Selama ni saya ingat bila kita ingin menggunakan fungsi Touch 'n Go pada kad pengenalan perlu membuat pendaftaran di Jabatan Pendafataran Negara.. Rupanya tidak.. Alangkah baiknya jika kami tahu cara ni di Penang, takde la kami membuang masa hingga ke Butterworth semata-mata cari kad TnG baharu. 

Orang lain mungkin dah lama tahu, tapi saya baru tahu ketika itu.. Hurrrmm apa pun lesson learned! Tak nak ingat lagi keadaan huru-hara itu sebab rasa sakit hati, buang masa but at the same time, ianya menjadi kenangan kurang best di Penang.. Betullah kata orang, ada hikmah di setiap kejadian.. Siapa pernah alami seperti ini boleh share cerita.. 

Okay, setakat ini sahaja perkongsian saya kali ini. 
Sehingga kita berjumpa lagi di post akan datang. 
Thank you for reading & have a great day everyone!

Regards,