BEGITU KETENTUAN ILLAHI | Selalu kita dengar peribahasa "malang tak berbau" atau erti kata lain kecelakaan yang tidak dapat diketahui sebelumnya. Al-kisah minggu lepas ketika dalam perjalanan ke tempat kerja, saya nyaris terlibat dalam kemalangan.

Kemalangan selalu berpunca dari sikap pemandu yang tidak bertanggungjawab hingga mengundang musibah kepada orang lain.

Nyaris kemalangan

Kisah berlaku semasa melalui roundabout berhampiran taman perumahan saya, tiba-tiba ada sebuah lori overtook kereta saya dari arah kiri untuk ke simpang kanan sedangkan saya di laluan kanan dan sudah terlebih dahulu memberi isyarat untuk ke laluan kiri. Saya kira jarak depan kereta saya dengan body lori tersebut anggaran kurang dari setengah meter, nyaris berlanggar! Syukur alhamdulillah saya sempat brek mengejut. Berderau darah ketika itu.

Malang tak berbau

Parked saja kereta terus check manalah tahu ada kerosakan di mana-mana bahagian kereta saya. Takde rosak atau calar.. Syukur tak terkira selepas terlepas dari malapetaka yang tak diingini.. Inilah yang dikatakan akibat kecuaian orang lain, kita terlibat sama. Ini merupakan pengalaman pertama saya dalam seumur hidup, mencemaskan terus lekat dalam otak peristiwa ini. 

Kun Fayakun - "Jadilah, maka jadilah ia.." Begitulah ketentuan Illahi, jika Dia menghendaki sesuatu maka terjadilah ia dan begitulah sebaliknya.

Regards,