I’M BACK! | Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera kepada semua pembaca blog ini.. Akhirnya saya kembali semula ke dunia blogging setelah hampir 3 bulan sunyi sepi tanpa sebarang post di sini.. Haishhhh panjang ceritanya. Okay I’ll try to keep it short..

The struggle is part of the story 


My last post was on April 2023.. Ketika itu saya sedang sibuk menyiapkan assignments untuk 4 subjects semester akhir pengajian saya iaitu Hazard Management, Industrial Relations, Compensation Management dan Strategic Management. Semua subject tersebut agak mencabar kerana perlu diselesaikan dalam tempoh 4 bulan termasuk hadir ke kelas, tutorial, research and assignment. Saya pula sejenis suka meletakkan expectation tinggi untuk score setiap subject. Kata orang, alang-alang menyeluk pekasam biar sampai ke pangkal lengan. Alang-alang buat sesuatu pastikan bersungguh-sungguh dan lakukan yang terbaik. Kalau tak berjaya itu semua di luar kemampuan kita, asalkan kita berusaha. Selebihnya doa dan tawakkal.

Selain sibuk study, keadaan di pejabat pula agak mengganggu emosi disebabkan rumours melibatkan diri saya hingga menimbulkan perasaan risau dan agak down juga ketika itu.


Bukan itu sahaja, sesiapa yang mengikuti blog ini pasti tahu saya juga part-time Unit Trust Consultant. Sebagai seorang UTC saya perlu peka dengan keadaan ekonomi semasa di samping bertanggungjawab memantau perjalanan naik turun unit trust clients saya. Pada jam 8.00 malam setiap minggu perlu menghadiri agency meeting dan ujian untuk memahami selok-belok pelaburan unit amanah saham yang berada di pasaran. Setiap ujian ada point yang akan diambil kira sebagai kelayakan untuk memperbaharui lesen setiap tahun. Ianya merupakan sebahagian dari rutin harian saya selepas waktu pejabat.

Bila sampai satu tahap semua berlaku serentak dan perlu dibuat dalam masa yang sama, saya jadi terlalu stressed. Oh ya, ketika itu juga hampir menyambut Hari Raya Aidilfitri.. Bertambahlah perasaan stress memikirkan persiapan Hari Raya dan akhirnya saya burnout. Overthinking, tak cukup rehat, tak cukup tidur, sakit kepala itulah punca utama dan I tell you burnout is real gais.. Susah digambarkan dengan kata-kata. Bahasa budak zaman sekarang : mental koyak.. Ni bukan setakat koyak tapi koyak rabak! Menduga sungguh.. Syukurlah saya dapat kawal emosi dan survive dari terus berlarutan.. 

Apa yang saya buat? Saya bahagikan masa satu-persatu mengikut keutamaan, jangan terus fikir perkara yang merisaukan.. Mana masalah beyond my control seperti rumours di pejabat tadi, ketepikan jangan fikir! Jangan bebankan fikiran dengan perkara tak pasti. Buat perkara yang saya suka dan tidak membebankan fikiran seperti home decor, gardening and most of the time saya pergi ke my favourite restaurant, cari makanan sedap! Begitu cara saya ‘merawat’ emosi dan fikiran yang tertekan ketika itu. Tak lupa juga sokongan dari keluarga, husband and my son.

Burnout 

Saya hanya mampu ikhtiar tapi saya tak mampu menolak ketentuanNya, hari akhir bulan Ramadan saya jatuh sakit, demam teruk sampai tak boleh bangun melarat hingga Hari Raya ke-2. Syukurlah saya ada order rendang, sambal kacang dan lemang sehari sebelum raya.. So my husband just heat up saja pada pagi raya tapi kesianlah kami tak dapat sambut raya di kampung. Kenangan yang tak dapat dilupakan.. Kudrat seorang manusia ada hadnya.. Saya belajar dari pengalaman ini.

Begitulah kisahnya.. Kini jadual harian saya sudah kembali di track asal. Saya dah habis study dan keputusan peperiksaan akhir sudah pun diumumkan.. Alhamdulillah saya berjaya score A+ and A- in all subjects dengan CGPA yang memuaskan. 

Itulah sebab mengapa saya terpaksa menyepikan diri buat sementara waktu.. Rindu untuk blogging akhirnya saya kembali! Kembali juga dengan template baru untuk menaikkan semangat menulis.. Perangai ini pernah saya kongsi di post : Asyik tukar blog template..

Okay setakat ini sahaja perkongsian saya kali ini. Sehingga kita berjumpa lagi di post akan datang. Thank you for reading & have a great day everyone!


Regards,