Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera kepada semua pembaca blog ini.. Semoga hari ini lebih baik dari semalam.. Sama-sama kita dipermudahkan segala urusan.. Kali ini saya ingin berkongsi kisah di mana saya menjadi mangsa scam atau penipuan melalui kad debit. Walaupun telah menukar kad ATM baharu seperti yang diarahkan namun saya tak pernah membuat transaksi pembelian melalui kad debit kerana saya tak mahu 'menjejaskan' saving account atau tunai dalam akaun simpanan andai ada masalah transaksi pembelian melalui kad debit tersebut atau terjebak dalam scam or phishing. 

Related post : Tukar Kad Bank

CIMB Debit Card
Tapi nak dijadikan cerita, entah macam mana pada 27.02.2018 dan 5.3.2018 lalu sedang asyik tekun bekerja, tiba-tiba terima mesej melalui SMS menyatakan bahawa kad debit saya telah ditolak RM35.00 ke akaun GREENPEACE.. 

What is GREENPEACE?

Terus search di Google.. GREENPEACE merupakan non-governmental organization (NGO) antarabangsa melibatkan 40 buah negara serata dunia di mana mereka membuat kerja-kerja amal.

Bila masa pula saya terjebak dengan GREENPEACE ni? So saya yakin saya tak pernah melibatkan diri atau menjadi penyumbang kepada pertubuhan amal ini..

SMS received
TINDAKAN YANG SAYA AMBIL

Apabila saya menerima mesej pertama pada 27.2.2018 lalu, saya terus menghubungi CIMB Customer Service untuk membuat aduan di samping mendapatkan clarification berhubung perkara ini.. Saya diberitahu bahawa wang saya dari akaun berjumlah RM35.00 sedang floating menunggu masuk ke akaun GREENPEACE. Ini bermakna saya takde harapan untuk batalkan transaksi tersebut..

Untuk sedapkan hati, saya biarkan sahaja transaksi pertama dengan ayat sedih : "It's okay, just RM35.00 for charity.. Takpe laa.."

CIMB Saving Account transaction
Then pada 5.3.2018, satu lagi mesej yang sama diterima menyatakan bahawa wang RM35.00 sekali lagi telah ditolak dari akaun saya dan masuk ke akaun yang sama.. Amboi senang saja, hantar text kata duit dah tolak dari akaun. Mujur RM35.00 kalau terus tolak RM1,000 tragis okay.. Mana boleh jadi! Lebih-lebih lagi tanpa consent! Ehhhh lebihlah camni..

Saya terus hubungi CIMB Customer Service dan buat aduan yang sama.. Kali ini saya dinasihatkan untuk pergi ke cawangan bank terdekat bagi membuat aduan  fraud.


Tanpa berlengah lagi, pada hari yang sama juga saya terus ke CIMB depan office.. Saya filled in Default Form menyatakan bahawa  terdapat transactions diragui dan tanpa persetujuan saya. Saya minta pihak bank membuat siasatan bagi mendapatkan semula wang saya and at the same time terus tukar kad baharu dengan bayaran RM12.00. Pihak bank akan berikan maklumbalas dalam tempoh 14 hari dari tarikh aduan diterima bergantung kepada aduan ni genuine atau sebaliknya..

CIMB Saving Account
Ternyata aduan saya sahih setelah siatan dibuat oleh pihak Bank dengan bantuan Bank Negara. Minggu lepas saya semak semula akaun CIMB Clicks, tak sampai 2 minggu saya dapat semula wang tersebut, alhamdulillah..

Sampai sekarang masih terfikir macam mana perkara ini boleh berlaku.. Tanpa sebarang consent wang dari akaun boleh diambil begitu sahaja.. Jadi pembaca harus berhati-hati dalam membuat sebarang transaksi sama ada melalui online shopping atau pembelian offline. Padahal setiap transaksi perlu ada pin atau TAC number.. Masih menjadi persoalan yang tiada jawapan..

Related post : Penukaran Pin & Pay

Ada tak antara pembaca pernah alami perkara begini? Apapun, semoga cerita saya ini menjadi panduan kepada pembaca.. Sekurang-kurangnya anda tahu apa yang perlu dilakukan sekiranya berdepan dengan situasi begini..


Sehingga kita bertemu lagi di lain entri..
Sekian, wasalam..


Regards,
I am LZ