Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera kepada semua pembaca blog ini.. Blog post hari ini saya ingin kongsi Resepi Ayam Panggang Nando's.. Citer tentang Nando's masih belum move on okay, al-maklum peminat Nando's hehehehe mohon jangan #kecam.. 

Masa makan Nando's tempoh hari, terbayang-bayang camne cara nak buat ayam panggang sesedap Nando's.. So zaman sains dan teknologi kini, semua boleh dicari dengan Google search engine.. Ada banyak resepi Ayam Panggang Nando's tapi bahan-bahan rare dan leceh..

Akhirnya saya ikut satu resepi ringkas dan ubahsuai mengikut bahan yang ada di dapur.. Saya ni kalau masak suka resepi simple tapi sedap. Tak perlu rigid sangat..

Ayam Panggang Nandos
Resepi Ayam Panggang Ala Nandos
Okay, dipendekkan cerita maka masuklah ayam yang telah dilumur dengan bahan-bahan perapan ke dalam oven.. Resepi seperti berikut :




RECIPE AYAM PANGGANG ALA NANDO'S

Bahan-Bahan
1 ekor ayam saiz sederhana, cuci bersih dan tos
2 sudu kecil garam
1 sudu besar gula

Bahan Kisar
5 sudu besar minyak masak
2 sudu besar cili kisar
3ulas bawang putih
1 sudu besar lada hitam
2 sudu kecil serbuk cili

Cara-Cara
Cucuk-cucuk ayam menggunakan garpu supaya daging menyerap rempah.. Kemudian gaul ayam dengan bahan kisar, garam dan gula. Masukkan ayam yang digaul dengan bahan-bahan tersebut dalam bekas tertutup. Letak dalam peti ais. Perap minimum 1 jam atau maksimum lebih dari 2 jam. Kemudian bakar dalam oven suhu 150c selama  45 minit hingga 1 jam.. Anggaran garing dan masak..

Related post : Makan Di Nando's

Nando's
Ayam Panggang Ala Nandos
Tada.. inilah hasil ayam panggang yang telah masak.. Rupa tak menarik takpe asalkan sedap dimakan..

Nandos
Ayam Panggang Nando's homemade
Memandangkan saya sudah kehabisan stok makanan di rumah maka saya makan dengan nasi panas dan Peri-Peri Sauce pun sodap! Kalau rajin boleh sediakan salad, coleslaw, kentang goreng dan jagung bakar..  Simple okay tak perlu susah-payah boleh makan ayam panggang Nando's home made di rumah bila-bila kita suka..

Selamat Mencuba!



Sehingga kita bertemu lagi di lain entri..
Sekian, wasalam..


Regards,
I am LZ