Assalamualaikum dan Selamat  Sejahtera to all my lovely readers..  Cuti sudah sampai ke penghujung.. Cepat sungguh masa berlalu.. Hari ini saya ingin berkongsi tentang pengalaman menghabiskan cuti hujung minggu di Swiss-Garden Hotel Melaka.. Swiss-Garden Hotel terletak bersebelahan The Shore malah kedua-dua hotel ini berkongsi bangunan / complex yang sama. Penginapan kali ini saya tempah melalui agoda.com setelah membuat perbandingan harga melalui laman web trivago.

Gambar Hiasan - Swiss-Garden  Hotel  Melaka
Seperti biasa sebelum menempah  hotel saya akan  membuat sedikit study mengenai sesebuah hotel tersebut. Oleh kerana agak lama juga saya tidak bermalam di hotel (last vacation di Avillion Port Dickson pada 17 Mac 2017 tahun lalu okay) ditambah pula perasaan teruja, kali ini saya terlupa buat study dengan teliti, lupa daa baca reviews hotel ini. Selepas membuat pembayaran baru saya  baca reviews dari pengunjung hotel sebelum ini.. Ada beberapa negative comments mengenai hotel ini antaranya :

"Bathroom got a slight problem (water leaking from the shower).."
"Pool staff (guy) was rude"..
"The aircon was not functioning and they check once but unable to adjust. Did not come back after that. No floor mat and hand towels. Room not clean and light very dim."
"Dapat bilik tak sama dengan apa yang dibayar. Wasted."
"So so laa.. No towel and bathroom mat in the room."

.....etc..etc.. dan tak kurang juga yang memuji.. but it's too late.. Dah tempah so hadap saja apa yang berlaku...

Walaupun acah-acah  cool tapi dalam hati ada rasa cuak juga.. Persoalan yang bermain di fikiran, macam manalah keadaan hotel room aku nanti, kalau tak best or teruk satu kerja pula nak lodge complaint, upgrade bilik etc.. Setiap pengunjung mestilah inginkan persekitaran bilik hotel yang bersih dan selesa berbaloi dengan bayaran yang bukan murah juga harganya.. Dalam pada itu saya sedia dengan back up plan in case it happens.

Check-in at Swiss-Garden Hotel Melaka
Maka hari yang ditunggu-tunggu telah tiba, sampai sahaja di hotel lobby orang ramai beratur untuk check-in. Jam ketika itu menunjukkan pukul 3.05 petang, hanya 5 minit waktu check-in berlalu tapi orang begitu ramai berbaris. Terdapat 4 barisan iaitu 2 barisan di sebelah kiri bagi pengunjung hotel Swiss-Garden manakala 2 barisan lagi di sebelah kanan bagi pengunjung hotel The Shore.

Swiss-Garden Hotel Melaka
Welcome drink
Semasa check-in welcome drink disediakan.. Tiba giliran saya proses check-in mengambil masa yang singkat kerana kali ini saya tempah melalui agoda.com, semua berjalan lancar.

Oleh kerana terlalu lapar, al-maklum beratur 45 minit untuk check-in jadi selesai saja check-in saya terus panggil grab car ke Dataran Pahlawan untuk late lunch.. Grab car terlalu banyak di kawasan itu dan tempoh menunggu juga less than 3 minutes.

Mahkota Hotel Melaka
Kami ke Nandos di Mahkota Parade untuk mengisi perut yang lapar.. Selepas makan kami menghabiskan masa 'meneroka' setiap kedai yang ada dalam Mahkota Parade hingga Dataran Pahlawan kerana selepas ini kami tidak bercadang untuk bersiar-siar di bandar kerana ingin menghabiskan masa di hotel dan shopping complex sekitar hotel..
Window shopping at Mahkota Parade Melaka
Puas berjalan, bila kaki terasa sakit dan badan rasa penat, maka we decided to call grab car dan balik semula ke hotel.. Sampai sahaja di hotel, terus naik ke bilik hotel tanpa mengangkut baju dan barang-barang lain yang masih ada dalam kereta di Level 4.

Hotel room
Level 16 hotel room
Bilik hotel kami jenis Deluxe terletak di Tingkat 16.. Masuk saja bilik hotel terus explore setiap ceruk, bathroom, katil, drawers, wardrobe dan small pantry at the corner.. Perangai masuk bilik hotel begini tentu semua orang buat kann, hehehe

Betul seperti yang dinyatakan dalam review, tiada towels dalam bilik ini.. Memandangkan saya ada bawa tuala mandi untuk keluarga jadi selamat! Kami boleh mandi dan menunaikan solat Maghrib, buat air sambil watched movie. At about 9.30 pm loceng bilik berbunyi, hotel staff menyerahkan tuala mandi dan floor mat. Tak dapat bayangkan jika saya tiada bawa tuala sendiri.. Itu sebab penting baca hotel review dulu sebelum tempah okay.. noted!
Hotel Bathroom (atas) / Swimming pool (Level 9)
Nice photo
Buka langsir dan terus ke balkoni untuk menikmati pemandangan dari Tingkat 16. Bilik kami berhadapan hotel The Pines berada di sebelah Kampung Morten.

The Pine Melaka
Morten Village
Kampung Morten Melaka
Menarik sungguh pemandangan terutama sekali apabila setiap beberapa minit bot Melaka River Cruise menyusuri Sungai Melaka.. Berikut pula pemandangan wantu siang dan pada waktu malam untuk tatapan pembaca semua :

Pemandangan Bandar Melaka
The Pines dan sekitar
Morten Village
Pada keesokan hari untuk mengelakkan crowd, seawal pukul 7.30 pagi kami turun untuk breakfast.. Breakfast di Level 3A iaitu di The Garden Terrace..

Selain di sini, F&B Outlet lain hotel ini adalah Sky Garden (Roof Top) Tingkat 30 dibuka dari jam 5.00 petang hingga 1.00 pagi. Sesuai untuk minum petang sambil menikmati pemandangan sunset.

Deco Ramadhan & Hari Raya sudah ready
Breakfast @ Swiss Garden Hotek Melaka
Selepas breakfast, inilah masa yang ditunggu-tunggu oleh Arief iaitu mandi di swimming pool yang terletak di Tingkat 9.. Kolam yang luas dan terdapat children water playground merupakan antara daya tarikan hotel ini.. Terdapat juga kolam untuk orang dewasa seperti dalam gambar atas. Dibuka setiap hari dari jam 7.00 pagi hingga 9.00 malam.

Swimming pool & gymnasium
Atas kolam ini merupakan gymnasium, jadi sambil work out or exercise boleh juga cuci mata, hehehehe gurau! Persekitaran kolam juga best, hijau dek rimbunan landscape yang cantik. Seperti biasa, saya tolong jaga beg sebab saya jenis tak suka mandi or basah di public termasuk mandi di pantai.. For me tak selesa, satu perkara yang remeh dan menyusahkan diri sendiri..

Nice landscape
Puas wefie, anak dan husband mandi-manda maka kami naik semula ke bilik hotel... Sampai bilik hotel orang yang mandi-manda tadi kena bilas dan mandi bersih-bersih.. Arief sempat berjaguzzi di tub mandi sebelum check-out.. We checked out from the hotel at 11.30 am.

Selesai semua kami window shopping di The TANGS.. TANGS Department Store ni memang mengimbau kenangan lama saya.. Inilah shopping complex tempat saya dan rakan-rakan kolej melagha masa belajar dulu.. Ketika itu kami selalu melepak di TANGS Star Hill bila class cancelled atau hujung minggu.. Tak sangka masih wujud lagi shopping complex ni..

Perjalanan diteruskan melintasi The Shore Oceanarium.. Saya tak bercadang untuk ke sini, may be next time saya akan explore Oceanarium..

The Shore Oceanarium Melaka
Di luar The Shore Oceanarium kita boleh tengok akuarium kecil ini yang menempatkan batu karang, ikan dasar laut bewarna-warni serta belut electric yang sentiasa menganga..

Begitulah cerita saya tentang weekend getaway di Swiss-Garden Hotel and The Shore Melaka.. Walaupun singkat saya rasa berbaloi kerana dapat berehat, makan-makan, bersantai bersama keluarga.

Alhamdulillah tiada perkara yang mendukacitakan belaku kepada kami sekeluarga berdasarkan reviews kecuali kejadian tiada tuala dalam bilik hotel. Diharapkan pihak hotel mengambil maklum setiap complaints yang diberikan dan membuat penambahbaikan supaya hotel ini terus mendapat kunjungan orang ramai.

Sesiapa ingin bercuti boleh membuat tempahan melalui agoda.com atau [DI SINI] untuk menikmati diskaun menarik.

Sehingga kita bertemu lagi di lain entri..