BERJAYA ATASI MASALAH IKLAN ADSENSE TAK MUNCUL DI BLOG | Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera to all my lovely readers.. Semoga pembaca blog ini beroleh kesejahteraan dan sentiasa dipermudahkan urusan..

Blogger dan Google Adsense memang tidak dapat dipisahkan.. Itulah hakikat yang perlu diterima oleh setiap Blogger yang ingin menambah pendapatan sampingan hasil dari penulisan di blog.. Terus terang kata, saya tak terkecuali menjadi sebahagian daripada mereka.. Kita akan teruja bila dapat cash out hasil pendapatan tunai dari Google Adsense.

Al-kisah sejak 2 minggu lalu iklan Adsense saya tak muncul di blog.. Bila berlaku begitu, secara tak langsung terus hilang mood blogging.. Malas nak tulis post baru dan terasa down.. Kecewa tau.. Saya ada pasang apps di phone untuk pantau profit Adsense dan terbukti tidak menunjukkan sebarang income sepanjang tempoh tersebut..

Puas Google mencari punca masalah namun ianya berbeza dari masalah yang dihadapi oleh orang lain.. Ianya bukan disebabkan oleh isu-isu common seperti :

(a) Penukaran url address dari http ke https,
(b) Tidak mengaktifkan ads.txt di blog,
(c) Code iklan Adsense tidak lengkap,
(d) Penggunaan frames pada Javascripts dalam blog,
(e) Guna code Adsense selaku pihak ketiga,
(f) Ada kesalahan Crawler,
(g) Memasang code Adsense yang sama lebih dari tiga,
(h) Belum verify pin,
(i) Belum memasang robots.txt,
(j) ... and so on ....

Langsung tak ada test case untuk selesaikan masalah iklan Adsense saya.. Jadi semalam adalah hari yang indah bila saya dapat semula iklan Adsense di blog setelah melakukan perkara-perkara trial and error.. Yeayyy akhirnya iklan Adsense saya muncul semula di blog!

Haruslah saya share di post ini untuk rujukan pembaca yang mungkin menghadapi masalah sama in the future, tapi minta dijauhkan laaa sebab ianya rumit I tell you..

Step by step seperti berikut :

1. Mula-mula Sign in to your Google Adsense account..


Sign in Google Adsense

2. Sila pegi ke Dashboard -> Account..

Go to Account

3. Semak di bahagian Policy center.

Untuk kes saya tempoh hari ada dinyatakan dalam Policy Center masalah yang saya hadapi berserta link yang menghubungkan ke Google Console. Ianya berkaitan dengan Speed (experimental) dan terdapat 3 posts banned

Apa yang saya buat, saya delete akaun blog ini di Google Console dan re-apply. Kemudian saya delete semua iklan Google Adsense di blog dan create iklan baru dengan code yang baru.

Manakala posts yang telah disekat tersebut saya revert to draft.


Check Policy center


4.  Seterusnya saya pergi ke Webmaster Tool dan apply a review untuk blog yang terlibat. Pihak Google akan membuat semakan. Tunggu dan semak email yang berdaftar dengan Google Adsense kerana sebarang maklumbalas akan dihantar melalui email tersebut.

Ayat email tersebut begini :

"To owner of https://ladyinredplanner.blogspot.com/.
l***********a@gmail.com of https://ladyinredplanner.blogspot.com/ requested a review of ladyinredplanner.blogspot.com on 28-Jan-2020 with the following details.

We'll notify you when the review is complete."


Check email


5. Akhirnya saya mendapat feedback dari Google melalui email yang memaklumkan bahawa blog ini telah disemak dan hasil semakan tiada lagi pelanggaran terhadap polisi Google Adsense dan ianya mungkin disebabkan oleh setting ads blocking di browser (i.e Chrome). 

Email diterima menyatakan seperti berikut :

"To owner of https://ladyinredplanner.blogspot.com/.

Thank you for submitting your site ladyinredplanner.blogspot.com for reviewed and no abusive issues were found. If your site was previously in 'Failing' status, your Chrome enforcement status may have changed."


Feedback from Google

6. Lastly, check semula Google Adsense account di bahagian Policy Center.. Yeayyy "No issues found."

Begitulah pengalaman berdepan dengan masalah iklan Adsense tak muncul di blog.. Selepas selesai masalah ini maka timbul semula motivasi diri untuk menulis lagi di blog ini, hehehe..

Ada tak sesiapa antara pembaca mengalami masalah begini sebelum ini? Kalau ada, bolehlah kongsi di bahagian komen sebagai panduan dan rujukan yang lain..

Sehingga kita bertemu lagi di lain entry..
Sekian, wasalam..


Regards,


Loading...