Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera kepada semua pembaca blog ini.. Setelah mengharungi jadual harian yang padat dan serabut, alhamdulillah ianya beransur lega malah kembali seperti sediakala dari segi kesihatan mahupun aktiviti harian. Terima kasih tak terhingga kepada pembaca yang mendoakan dan memberi kata-kata semangat dalam post saya sebelum ini..

Setelah sekian lama menyepi, kini saya kembali dengan post baharu iaitu On The Go Planner Wallet Setup. For the sake of satisfaction, saya cuba sesuatu yang baru pada pertengahan bulan Disember lalu iaitu bertukar dari wallet biasa ke planner wallet. Saya suka dengan konsep wallet planner berbanding penggunaan wallet biasa. Mengapa? Saya akan jelaskan satu-persatu..

My long wallet and planner wallet

Sebelum ini saya guna long wallet Louis Vuitton Monogram Orange Josephine Wallet. Tak salah dengan wallet ini tapi lumrah saya bila ada ruang banyak suka selit macam-macam sampai gemuk wallet tersebut. Belum cerita kad, macam-macam kad membership ada dalam tu even dah expired pun masih simpan. Satu habit yang harus dibanteras! Maka satu langkah membuang habit ini perlu dilakukan. 

Dari situ timbul idea untuk guna planner wallet as my on the go planner. The on the go planners adalah planner yang terdapat buku catatan di dalamnya dan pada masa yang sama digunakan sebagai wallet. So saya terus bertukar ke pocket size planner dari Starbucks. 

Starbucks wallet planner  

Setiap planner addict tegar tentu faham bahawa kita akan bawa planner hampir ke mana-mana sahaja. Ada saja dalam fikiran untuk menconteng atau menulis sesuatu di dalam planner tersebut. Wallet planner ini, during my working week it comes with me in my working bag and so far so good. 

Starbucks pocket size planner

Bila tiba hujung minggu, saya akan bawa wallet planner ini sahaja ketika membeli barang keperluan rumah. Saiz yang kecil jadi ianya mudah dibawa. So sangat practical. I love it!

Starbucks pocket planner

Ketika saya keluar lunch atau membeli barang dapur, saya hanya bawa wallet planner, kunci kereta dan phone. Senarai barang yang ingin dibeli sudah sedia dalam planner. It's so good when doing the shopping with a list. The shopping list's all in one.

Now just to be clear, saya ada juga masukkan groceries list dalam phone, tapi sebenarnya lebih senang tulis dalam buku. Boleh conteng ikut suka. Yeahh I'm a bit old school, saya mengaku hehehehe.  

CARA SAYA SET UP WALLET PLANNER
Okay sudah tiba masa untuk lihat apa ada dalam wallet planner saya. 

Front page

When I first open it up, satu ruang kosong antara cover dan bahagian belakang yang diperbuat dari kertas tebal where I keep my cash since planner ini tiada ruang untuk simpan cash. There is no zipped pocket so I had to improvise.

Cash dan kad keahlian SaSa dan AEON Plus

Kemudian, saya ada bawa cash sekurang-kurangnya RM300.00 sebagai sebahagian dari monthly expenses in case of emergency sekiranya debit card tidak boleh digunakan. Seterusnya bahagian slot card holder. On this side I have my most used cards mainly SaSa, AEON, IKEA selain Visa debit card, kad pengenalan dan driving licence.. 

Kad Kenny Rogers dan Sushi King not relevant anymore kecuali kad Ikea masih digunakan 
Membership cards Starbucks, watsons dan Popular

Mudah kata saya hanya bawa kad-kad yang perlu dan biasa digunakan apabila ke pusat membeli-belah. What gets used the most.

Cards holder section

Seterusnya, saya guna notebook saiz yang sama untuk tulis senarai barang yang akan dibeli dalam section "What To Buy?" manakala barang telah dibeli di bahagian "Expenses".

What to buy section
What to buy section
My expenses

I write down errands that I need to run.. Dengan cara ini membantu saya mengingati senarai barang yang hendak dibeli dan dalam masa yang sama keep on track my expenses. Bila terlintas perkara berkaitan perbelanjaan dan simpanan saya terus tulis di sticky note dan paste dalam planner. 

My slot card

Selepas selak 2 notebooks tersebut, there's a flap on the inside where I keep my Public Mutual Unit Trust Consultant card di samping buku nota dari Starbucks.

Sample highlighters collection

Buku nota Starbucks tersebut saya guna untuk sample koleksi highlighters saya. Saya perlu ada sample begitu untuk mengelakkan terbeli warna highlighters yang sama.

Receipts holder

Okay, last page satu slot untuk resit.. Bila selesai membeli-belah saya lipat resit dan selit dalam slot di atas. Setiap malam saya akan keluarkan semua resit dan tulis senarai expenses untuk hari berkenaan dalam my financial planner.


Front 
My wallet planner setup

Overall I kept the planner in but changed the set up to suit me and how I wanted to used it. I've been using this about a month and it's held up perfectly!

My on the go planner

Oh ya, saya ada selit pen di bahagian depan planner manakala phone saya selit di bahagian depan cover antara string planner tersebut. 


Okay setakat ini sahaja perkongsian saya mengenai on the go planner wallet setup. Terima kasih kepada pembaca blog ini, in shaa Allah komen saudara-saudari dalam blog post saya sebelum ini akan saya  balas secara berperingkat. I really appreciate it. 

Thank you for reading. Byee..
Wasalam..




Regards,

Loading...