Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera semua.. Kembali semula ke dunia blogging yang agak lama juga terabai.. Jangan risau, saya masih setia dengan blog cuma lately ketandusan idea selain focus perkara lain hingga tanpa sengaja tertinggal cerita di blog.. Bila dah selesai tugasan penting, baru boleh duduk dan mencari idea untuk blog.

Pandemic Covid-19

Apa khabar rakan-rakan blogger sekalian? Harap semua sihat bersama keluarga tersayang di samping melakukan aktiviti seharian.. Sebelum memulakan cerita, mukadimah saya membaca surah al-fatihah untuk disedekahkan kepada ahli keluarga, muslimin dan muslimat yang telah meninggal dunia.. Perasan tak, terlalu banyak berita kematian sejak akhir-akhir ini.. Kematian akibat peperangan, ditimpa kemalangan dan paling utama sekali pandemic Covid-19 yang sangat mudah meragut nyawa manusia.. Jadi sama-sama kita jaga diri dan keluarga.. Sentiasa berdoa supaya kita dilindungiNya selalu dan dijauhkan dari segala musibah dan bala bencana yang tak diingini..

Stay at home activities

Setiap hari kita biasa dengar dan baca berita kematian akibat Covid-19.. Untuk pengetahuan, saudara terdekat saya iaitu sepupu saya turut meninggal dunia disebabkan Covid ketika suami dan 2 orang anak lelaki allahyarhamah masih ditahan di hospital. Selesai jenazah allahyarhamah dikebumikan hingga kini mereka masih belum dibenarkan keluar hospital. Saya dimaklumkan bahawa salah seorang anak lelakinya masih berada di ICU. Berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul. Hanya doa yang mampu dikirimkan, semoga segalanya dipermudahkan, aaminn..

Apa pula aktiviti rakan-rakan blogger sepanjang lockdown ini? Alhamdulillah saya diberi peluang oleh majikan untuk bekerja dari rumah mengikut giliran.. Perasaan lega yang amat sangat mendapat peluang ini kerana saya paling bimbang terdedah dengan jangkitan Covid-19 terutama sekali di pejabat. Majikan saya tergolong dalam syarikat kategori essential service jadi mahu atau tidak kena kerja dan sentiasa patuh kepada arahan yang dikeluarkan sepanjang lockdown




Social distance penting!

Bukan apa, perasaan risau berada di pejabat sangat menakutkan saya. Bukan semua orang peka dengan SOP dan social distance ketika di pejabat walaupun dah berbuih mulut (.. sampai berbuih macam sawan babi - sorry to say) tapi masih tak nak patuh. Tak kurang juga yang berperangai pentingkan diri sendiri dan menafikan bahawa Covid-19 itu wujud selagi tak kena batang hidung sendiri.. Pengalaman saya kena quarantine pun cukuplah, saya trauma! Dijangkiti disebabkan kelalaian orang lain memang susah untuk dimaafkan... Tak kisahlah berapa banyak tugasan pejabat perlu dilaksanakan di rumah asalkan tak terdedah dengan ancaman sewenang-wenangnya. Okay #donebebel

Work from home

Jadi seawal 7.30 pagi waktu bekerja saya akan check-in attendance melalui apps. Sepanjang tempoh itu kena alert dengan mesej WhatsApp, emails dan apa sahaja berkaitan tugasan pejabat.

Waktu terluang yang ada atau pada hujung minggu, saya lebih banyak menghabiskan masa membaca buku, gardening dan layan si Chloe dan Fluffy selain rutin harian lain. Sejak ada si bulus 2 ekor ni, indoor plants saya pun kena tukar sebab kebanyakkan spesis pokok indoor yang ada beracun untuk pets. Saya dah pun tanam pokok baru yang mesra pets. Saya akan update di blog kemudian.

Oh ya, project terkini.... saya terlalu obsess men-decor rumah! Ada sahaja yang perlu diganti dan diubah supaya kena dengan citarasa dan konsep idaman.. Apa konsep hiasan rumah terkini? Tungguuuuu ini pun saya akan update dalam blog post akan datang okay.. Huhh banyak idea untuk blog posts akan datang >_~

"If you don't like to read, you haven't found the right book." - J.K. Rowling

Sekejap masa berlalu, dalam kita sibuk menjalani rutin harian, tahun 2021 sudah masuk pertengahan tahun.. Tahun penuh kesedihan bagi saya and at the same time membuka mata untuk lebih muhasabah dan memperbaiki diri to be a better muslimah, in shaa Allah.

Related post : Kucing dan kesedihan..

Setakat ini sahaja perkongsian saya tentang Cerita Covid-19 dan Aktiviti Sepanjang Lockdown.. Terima kasih sudi singgah dan memberi sokongan kepada saya untuk terus berblogging.. 
Until next time, byeee.



Regards,