CARA PULANG SEMULA BARANG IKEA YANG DIBELI DAN DAPAT CASH REFUND | Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera kepada semua pembaca blog ini.. Al-kisah minggu lepas sangat busy dengan urusan memasang kitchen cabinet yang sudah lama tertangguh.. Kitchen cabinet dari IKEA ini lama terletak cuma belum attach pada dinding dapur. Menunggu
assistant yang sememangnya mahir memasang barang-barang IKEA namun baru muncul pada 31.8.2019 lalu disebabkan jadual yang padat.. Cerita tentang
kitchen cabinet akan saya kongsi dalam entry akan datang..
|
IKEA Malaysia |
Berbalik semula kepada topik..
IKEA dan saya memang tak dapat dipisahkan.. Boleh dikatakan sebagai tempat beriadah setiap 2 minggu sekali.. Majoriti barang dan perabot rumah saya semua dari IKEA.. Saya suka barang-barang IKEA sebab mampu milik, quality (setanding dengan harga), susunatur yang boleh dipelbagaikan, warna yang sesuai dengan konsep yang saya ingini dan semua di bawah satu bumbung, senang buat pilihan.
Pada 7.7.2019 lalu, saya membeli-belah perabot dan kitchen cabinet dari IKEA.. Kebetulan pada tarikh itu ada free delivery untuk pembelian lebih dari RM1,800.00 so saya pun tak lepaskan peluang.. Kalau takde promosi free delivery ini mungkin kos penghantaran ke rumah saya lebih kurang RM163.00 + kos pemasangan 10% dari harga belian. Jimat banyak juga kannn...
|
LAGAN - single-lever kitchen mixer tap |
Saya beli kitchen cabinet dari set
Knoxhult jadi segala macam fix and fittings sudah ditetapkan dalam senarai.. Bila dah pasang kitchen cabinet baru realise kepala paip tak sesuai dengan sinki dapur. Saya prefer kepala paip tinggi dari sinki. Pada pendapat saya set kepala paip jenis
LAGAN sesuai untuk bilik air. Jadi saya terpaksa batalkan pembelian kepala paip ini.
|
IKEA LAGAN |
Maka, pada 1.9.2019 lalu saya terus ke IKEA Damansara untuk memulangkan semula set LAGAN yang berharga RM129.00.
|
Resit pembelian di IKEA Damansara |
Bagaimana cara pemulangan barang yang dibeli di IKEA? Jom saya ajar..
Bagi membolehkan proses pemulangan dan mendapatkan refund, pembeli dikehendaki membawa resit belian asal barang tersebut bersama barang yang ingin dikembalikan. Barang yang ingin dikembalikan mestilah masih berada dalam keadaan lengkap tidak berusik. Kalau sudah guna mungkin ada sedikit penolakan harga atau susut nilai.. Lebih kurang begitu..
|
IKEA Damansara Cusomer Service |
Kemudian proceed ke kaunter IKEA customer service, sebelum tu jangan lupa ambil nombor giliran.
|
365 Days To Change Your Mind |
Oh ya, kaedah pemulangan dan refund di IKEA ini dinamakan 365 Days To Change Your Mind.
|
IKEA Policy - 365 Days To Change Your Mind |
Baca polisi 365 Days To Change Your Mind berkenaan barang yang diterima untuk pemulangan semula dan barang mana yang tidak diterima. So kita tak membuang masa kalau dah tahu polisi mereka..
|
Borang Butir-Butir Pelanggan |
Apabila tiba nombor giliran, pembeli dikehendaki mengisi borang Butir-Butir Pelanggan. Kakitangan di Customer Service akan memeriksa barang yang ingin dikembalikan, ianya tak mengambil masa yang panjang, I think less than 10 minutes sudah selesai.
|
Cash refund |
Selesai sudah proses pemulangan barang yang tak diperlukan dan dapat 100% cash refund.. Refund ini dapat menampung sedikit kos membeli beberapa lagi jenis perabot yang masih dalam senarai wishlists, alhamdulillah.
Sangat mudah dan paling impress polisi pemulangan dan refund ini sangat membantu pembeli apabila mereka tiba-tiba tukar fikiran, tersalah beli atau masalah ruang dalam rumah.
Begitulah perkongsian saya kali ini. Semoga ianya bermanfaat kepada pembaca yang memerlukan.. Jika ada antara pembaca yang pernah membuat exchange and refund ini bolehlah share pengalaman anda dan pembaca yang lain pula boleh kongsi pengalaman anda ke IKEA..
Sehingga kita bertemu lagi di lain entry..
Sekian, wasalam..
Byeee...
Regards,
20 Comments
ooo boleh cash refund ye. Slalu kalau kat tempat lain boleh exchange with equivalent price or higher je kan.
ReplyDeleteItulah yang best Sheila, cara Ikea beri cash refund kepada customer ni memang belum pernah sis jumpa di tempat lain..
DeleteWah.. bagusnya dia buat polisi macam ini.. Yellah masa beli dan bila dah pasang kadang-kadang tak seperti dibayangkan.. atau tak kena dengan keadaan rumah.. bila boleh refund ini legalah sikit..
ReplyDeleteBetul Sha, lega sangat membantu customer..
Deletelama gak IKEA bagi tempoh, sampai setahun, masih boleh refund & return barang2...
ReplyDeletePanjang tempoh yang diberi, sempat kita buat keputusan dan buat pilihan lain kann kak..
Deletebagus info ni ... belum pernah refund lg
ReplyDeleteThank you dear..
DeleteWahhhh. thank you for sharing this.
ReplyDeleteYou are most welcome Eeiou_ ;)
Deletemujurlah dpt refund. kat kedai biasa cuma boleh ganti dgn brg lain yg sama harga.
ReplyDeleteBetul Abam Kie, seronok sikit dapat cash refund boleh ganti barang lain dengan duit tu..
Deletetak pernah pergi IKEA lagi hahaha.. xde pengalaman bab tu
ReplyDeleteIn shaa Allah kalau Cik Ash ke Klang Valley, Penang & JB nanti boleh singgah IKEA..
Deletepernah juga pulangkan sebab silap beli saiz. alhamdulillah service cepat dan mudah
ReplyDeleteSuka sangat dengan konsep IKEA ni kann Azhafizah sebab mudah kerja dan cepat proses diaorang..
DeleteKalau refund melalui debit dapat time tu jgak ke? Ke kne tnggu?
ReplyDeleteKalau tak silap semua refund dapat masa tu juga..
DeleteBaru lepas refund... Tp debit kena tnggu 7-14hari bekerja.. Hahaha.. Banyak lak 2 refund..
DeleteWalau kena tunggu tapi alhamdulillah dapat juga refund, berbaloi-baloi..
ReplyDeleteLeave your friendly messages here ^_~
Feel free to visit my blog again..
Thank you very much!