CARA PULANG SEMULA BARANG IKEA YANG DIBELI DAN DAPAT CASH REFUND | Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera kepada semua pembaca blog ini.. Al-kisah minggu lepas sangat busy dengan urusan memasang kitchen cabinet yang sudah lama tertangguh.. Kitchen cabinet dari IKEA ini lama terletak cuma belum attach pada dinding dapur. Menunggu assistant yang sememangnya mahir memasang barang-barang IKEA namun baru muncul pada 31.8.2019 lalu disebabkan jadual yang padat.. Cerita tentang kitchen cabinet akan saya kongsi dalam entry akan datang..

IKEA Malaysia
Berbalik semula kepada topik.. 

IKEA dan saya memang tak dapat dipisahkan.. Boleh dikatakan sebagai tempat beriadah setiap 2 minggu sekali.. Majoriti barang dan perabot rumah saya semua dari IKEA.. Saya suka barang-barang IKEA sebab mampu milik, quality (setanding dengan harga), susunatur yang boleh dipelbagaikan, warna yang sesuai dengan konsep yang saya ingini dan semua di bawah satu bumbung, senang buat pilihan. 

Pada 7.7.2019 lalu, saya membeli-belah perabot dan kitchen cabinet dari IKEA.. Kebetulan pada tarikh itu ada free delivery untuk pembelian lebih dari RM1,800.00 so saya pun tak lepaskan peluang.. Kalau takde promosi free delivery ini mungkin kos penghantaran ke rumah saya lebih kurang RM163.00 + kos pemasangan 10% dari harga belian. Jimat banyak juga kannn...

LAGAN - single-lever kitchen mixer tap

Saya beli kitchen cabinet dari set Knoxhult jadi segala macam fix and fittings sudah ditetapkan dalam senarai.. Bila dah pasang kitchen cabinet baru realise kepala paip tak sesuai dengan sinki dapur. Saya prefer kepala paip tinggi dari sinki. Pada pendapat saya set kepala paip jenis LAGAN sesuai untuk bilik air. Jadi saya terpaksa batalkan pembelian kepala paip ini. 

IKEA LAGAN 

Maka, pada 1.9.2019 lalu saya terus ke IKEA Damansara untuk memulangkan semula set LAGAN yang berharga RM129.00.

Resit pembelian di IKEA Damansara

Bagaimana cara pemulangan barang yang dibeli di IKEA? Jom saya ajar.. 

Bagi membolehkan proses pemulangan dan mendapatkan refund, pembeli dikehendaki membawa resit belian asal barang tersebut bersama barang yang ingin dikembalikan. Barang yang ingin dikembalikan mestilah masih berada dalam keadaan lengkap tidak berusik. Kalau sudah guna mungkin ada sedikit penolakan harga atau susut nilai.. Lebih kurang begitu..

IKEA Damansara Cusomer Service 

Kemudian proceed ke kaunter IKEA customer service, sebelum tu jangan lupa ambil nombor giliran.

365 Days To Change Your Mind

Oh ya, kaedah pemulangan dan refund di IKEA ini dinamakan 365 Days To Change Your Mind

IKEA Policy - 365 Days To Change Your Mind

Baca polisi 365 Days To Change Your Mind berkenaan barang yang diterima untuk pemulangan semula dan barang mana yang tidak diterima. So kita tak membuang masa kalau dah tahu polisi mereka..

Borang Butir-Butir Pelanggan

Apabila tiba nombor giliran, pembeli dikehendaki mengisi borang Butir-Butir Pelanggan. Kakitangan di Customer Service akan memeriksa barang yang ingin dikembalikan, ianya tak mengambil masa yang panjang, I think less than 10 minutes sudah selesai.

Cash refund

Selesai sudah proses pemulangan barang yang tak diperlukan dan dapat 100% cash refund.. Refund ini dapat menampung sedikit kos membeli beberapa lagi jenis perabot yang masih dalam senarai wishlists, alhamdulillah.


Sangat mudah dan paling impress polisi pemulangan dan refund ini sangat membantu pembeli apabila mereka tiba-tiba tukar fikiran, tersalah beli atau masalah ruang dalam rumah.

Begitulah perkongsian saya kali ini. Semoga ianya bermanfaat kepada pembaca yang memerlukan.. Jika ada antara pembaca yang pernah membuat exchange and refund ini bolehlah share pengalaman anda dan pembaca yang lain pula boleh kongsi pengalaman anda ke IKEA..

Sehingga kita bertemu lagi di lain entry..
Sekian, wasalam..
Byeee...


Regards,



Loading...