HARI YANG PRODUCTIVE | Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera kepada semua pembaca blog ini.. Cuti sekolah sudah bermula, disarankan supaya duduk di rumah dan kurangkan aktiviti bersiar-siar di luar terutama ke tempat orang ramai bagi mengekang wabak Covid-19 dari terus merebak. Pada pendapat saya, rakyat perlu sama-sama peka dan bertanggungjawab dalam hal ini.

Okay, nak cerita.. Al-kisah cerita tentang weekend lalu. Pagi Ahad saya ada class seawal 8.30 pagi dan habis class pukul 4.00 petang. Balik class tentu penat tapi saya sejenis bila terlalu penat tak boleh rehat atau tidur, mata tak mahu lelap. Alang-alang saya pun teragak kemas bilik utama, susun apa yang perlu..

Don't be busy, be productive

Masa yang ada sebelum masuk waktu senja saya gunakan untuk mengemas bilik. Saya kecilkan scope kawasan yang ingin dikemas memandangkan masa singkat, hampir waktu Maghrib. Saya kena pastikan ruang tersebut kemas dengan sempurna. Jadi benda pertama saya perlu focus pada susun atur perabot dalam bilik tersebut.. Saya pernah beritahu saya ni Ikea Lover so hampir semua barang rumah saya perabot dari Ikea.

Related post : Ikea decoration ideas untuk rumah saya.

Perabot pertama perlu dilap dan disusun ialah rak Ikea Kallax ini.


Ikea Kallax decoration

Rak ini saya gunakan untuk menyimpan beg harian apabila pulang dari pejabat di samping ruang-ruang lain saya guna untuk susun fail dan kotak stationery yang baru diterima melalui pos. 

Pada bahagian atas rak ini saya letak indoor plant jenis devils ivy dalam bekas berisi air. Bekas kaca ini adalah recycle dari hadiah tahun 2018 semasa Arief mendapat goodies di taska lama.


Devils ivy indoor plant

Seterusnya saya beralih ke Ikea Lerberg shelf berwarna putih di mana rak ini saya letak di bahagian sisi katil.


Ikea Lerberg shelf

Saya suka rak ini kerana boleh letak banyak barang. Di bahagian rak atas sekali saya letak bekas lilin or candle burner dari Kaison dan wangian rose dari garam bukit supaya bilik sentiasa harum.


Candle burner dan garam bukit wangian rose

Rak kedua saya letak bahan bacaan berupa buku-buku agama supaya mudah dibaca sebelum tidur.


Buku-buku agama

Pada rak ketiga, saya letak air mineral isipadu 1.5l, bekas earphone dan hand phone lama jenis Lenovo. Hand phone ini saya guna sebagai alarm. 


Bekas earphone dan alarm clock from the phone

Di sebelah bekas earphone saya letak bekas berisi losyen dan gel mist. Ia merupakan losyen kegemaran saya iaitu dari jenama Mark & Spencer dan Victoria's Secret. Saya suka bau harum kedua-dua losyen tersebut manakal gel mist dari jenama Elianto untuk melembabkan kulit muka. Tak lupa juga penutup mata supaya saya dapat tidur nyenyak.


Bekas losyen dan gel mist

Perabot lain dalam bilik utama ialah almari, lazy sofa chair dan dressing table yang tidak diusik. Selain susun atur barang-barang tadi masa yang ada saya vacuum lantai dan racik daun pandan supaya bau harum pandan semerbak dalam bilik.

Sedang mengemas dan memunggah kotak saya terjumpa diary lama semasa bekerja di HDRR. Saya pernah cerita pengalaman saya berkerja di situ dalam post di bawah : 



Court diary

Ini bukan personal diary tapi court diary tahun 1999 yang memuatkan segala kes-kes Mahkamah di mana saya dan ex-boss perlu hadiri. Saya perlu cari peguam untuk mendapatkan tarikh baru kes sebutan di Mahkamah Rendah di Klang dan Shah Alam memandangkan saya tiada locus manakala ex-boss saya hadir ke Mahkamah sekitar Kuala Lumpur. 


Court diary
Ini pula kes-kes untuk tahun 2000.. Masa berlalu begitu pantas, sudah 20 tahun tarikh itu berlalu. Diary nostalgia, hehehe. Maka dengan itu setakat ini sahaja cerita tentang hari yang productive.
Sehingga kita bertemu lagi di lain entry..

Thank you for reading.. 
Sekian, wasalam..
Byeee..





Regards,