Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera kepada semua pembaca blog ini.. Selain dapur, setiap rumah tentu ada ruang tersendiri yang sentiasa dekat di hati. Bagi saya coffee bar merupakan antara ruang di hati saya. Lama saya mengimpikan untuk decor coffee bar tersebut.  Ilham menghasilkan coffee bar tercetus apabila saya membaca lifestyle blog dari luar negara. Saya suka susunatur modern gaya Inggeris. 

My coffee bar

Selain itu, saya juga penggemar coffee, jadi haruslah ada coffee bar di satu sudut dalam rumah saya. Jadi tercetuslah coffee bar seperti ini.

Ruang tamu rumah saya terletak di tepi tangga. Jadi saya mewujudkan satu ruang sebagai coffee bar. Pembaca yang mengikuti blog ini tentu tahu bahawa kebanyakkan perabot rumah saya dari Ikea. Jadi coffee bar saya juga menggunakan cabinet dan barang-barang dari Ikea.


Brusali high cabinet

Saya guna Brusali high cabinet with door berharga RM590.00. Bahagian atas cabinet saya letak frame gambar yang menunjukkan ruang minuman seperti berikut sebagai decoration:

Photo frame and decoration

Berbalik kepada Brusali cabinet, cabinet jenis ini sesuai digunakan kerana terdapat ruang lebar di bahagian tengah. Sesuai letak coffee maker dan balang-balang gula, coffee and tea.

Coffee maker in action

Cabinet tadi tidak mempunyai hook untuk menggantung cawan. Jadi saya pasang Kungsfors stainless steel berharga RM15.90 di bahagian bawah rak terakhir cabinet Brusali tadi.

Kungsfors rail

Hook untuk menggantung cawan pula saya gunakan s-hook dari Kungsfors juga berharga RM6.90 untuk 5 pieces.

Kungsfors s-hook

Cabinet sudah ready, jadi bolehlah mula mendecor. Mula-mula isi gula, coffee dan tea dalam balang. Oleh kerana tak sabar dan ingin juga balang yang mempunyai tulisan 'Coffee', 'Sugar' dan 'Tea' saya gigih ke Mr. DIY. 

Sugar, coffee and tea jars

Dapatlah balang ini dengan harga RM15.00 (kalau tak silap). Bila dah bosan nanti boleh tukar balang lain yang lebih cantik.

Variera rack

Saya guna rak Variera untuk letak pinggan kecil dan cawan. Rak Variera ini berharga RM16.90 untuk saiz medium.

Variera medium size


Sebelah rak pinggan Variera, saya letak stand cake kaca Arv Brollop. Buat masa ni takde isi, bila ada tetamu berkunjung nanti saya akan letak cake atau manisan dalam bekas kaca ini.

Ikea serving stand with lid

Di bawah Variera saya letak paket coffee dalam bekas kayu ini. Bekas kayu tersebut saya beli di Daiso.

Coffee addict

Selain itu, apa yang saya suka tentang Brusali cabinet ni di mana bahagian bawah cabinet ini terdapat ruang tertutup. 

Brusali cabinet for coffee bar

Saya gunakan ruang tertutup tersebut untuk simpan tea set, tisu, dulang atau stok makanan kering. Dah habis cerita semua lupa nak tunjuk bahagian rak pertama. 

Candy jars

Rak pertama saya letak candy jars. Makanan kering seperti gula-gula atau biskut saya letak di bahagian rak atas. 


Rak-rak dan susunan coffee bar saya

Okay, now coffee time!

Refleksi dalam gambar ialah anak bujang saya

Kebetulan ada stok kopi popular dari Muar iaitu Kopi-O 434, apalagi kita pekena kopi-O dulu.

Santai corner

Ini ruang santai di sebelah coffee bar.  Duduk sambil minum coffee dan di bahagian depan ruang menonton tv. Meja putih di atas tentu pembaca familiar kann.. Kalau berminat dengan meja putih ni boleh dapatkan di Ikea dengan nama Lindved berharga RM89.00.

Ikea side table - Lindved

Untuk pengetahuan, side table ni laku keras dan selalu kehabisan stock. Okay beginilah rupa keseluruhan coffee bar saya masa mula-mula set-up. Alhamdulillah cukuplah seadanya, ikut kemampuan.

My coffee bar

Okay saya rumuskan di sini bahawa coffee bar saya hanya memerlukan kos RM612.80 sahaja, breakdown seperti berikut:

Cabinet Brusali - RM590.00
Kungsfors rail - RM15.90
Kungsfors s-hook - RM6.90
Jumlah = RM612.80 

Simple dan tak memerlukan modal yang banyak. Sekadar ikut kemampuan masing-masing.
Okay sekian sahaja perkongsian saya mengenai Kos Coffee Bar Ikea Saya.
Thank you for reading. 
Sekian, wasalam.






Regards,

Article menarik yang lain :