Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera kepada semua pembaca blog ini.

Perkongsian saya kali ni tentang self-reward atau dalam Bahasa Melayu memberi ganjaran atau penghargaan kepada diri sendiri.. Sebenarnya terlalu banyak aktiviti saya lakukan sebagai rutin harian hakiki yang kadangkala bila flashback akan timbul rasa : "Iskh tak sangka aku mampu buat semua itu...." Jadi saya mengamalkan self-reward untuk menghargai penat lelah selama ini. Ianya juga sebagai terapi dan motivasi diri terhadap apa yang telah dicapai atas usaha sendiri. 

Bunyi pelik apalah penting sangat menghargai diri sendiri? Walaupun bunyi pelik tapi hasilnya dengan cara self-reward saya dapat mencapai banyak impian yang diinginkan, alhamdulillah. Selain itu kurang stress dan sentiasa focus kepada usaha dan matlamat yang ingin dicapai.

Do What You Love

Pelbagai perkara dan cara kita boleh hargai diri sendiri. Setiap orang mungkin ada cara yang berbeza. Ada yang pergi bercuti, membeli emas, beg tangan, pokok bunga dan sebagainya. Pendek kata apa sahaja yang memberi kepuasan kepada diri sendiri. Tapi harus diingat, apabila membeli itu ini jangan sampai habis wang simpanan dan membeli pula ikut nafsu. Al-maklum manusia ni banyak sangat yang diinginkan kadang-kadang lupa keperluan yang lebih utama.. 

Ini antara 2 self-reward utama saya ialah:

1. Beli perfumes

Self-reward utama saya sejak kebelakangan ni beli perfumes.. SaSa pula dekat dengan pejabat jadi saya tak akan melepaskan peluang bila ada sale. Bila ditanya apa jenis wangian kegemaran? Pilihan saya tentulah floral scent.


Perfumes collection

Ini antara self-reward saya tahun ini.. Tahun lepas saya beli Poison girl by Christian Dior dan Signorina by Salvatore Ferragamo. Boleh kata setiap tahun saya akan beli sekurang-kurangnya 2 botol perfumes baru. 

La Vie Est Belle by Lancome and Bvlgari Rose Essentielle

Lama saya ingin memiliki perfume La Vie Est Belle dari Lancome dan Bvlgari Rose Essentielle. Saya pernah guna kedua-dua perfume ini. Memang my all time favorite! Bila dua-dua perfume ni dah habis ada juga cuba beli wangian lain tapi tak kena dengan scent kegemaran saya. Kali ini saya repeat semula perfumes tersebut. Dapat beli puas hati! 

2. Beli beg tangan atau pakaian berjenama

Saya suka sangaaaaaat dengan beg.. Koleksi beg saya kebanyakkan jenis shoulder bag, tote dan sling bag dari beberapa jenama terkenal. Sejak beberapa tahun kebelakangan ini sahaja, saya minat dengan backpack MCM. Nampak unik dan cantik.

MCM Stark Studs Backpack in Visetos

Ini backpack pertama saya jenis Stark M Studs Backpack in Visetos.

Untuk pengetahuan, saya suka beli beg dan pakaian berjenama bukan sebab terlebih mampu tetapi mindset saya tentang barang berjenama ni berbeza. Saya anggap ianya sebagai sebahagian dari investment. Saya pakai bukan untuk show off sebab saya tak kisah pun orang tahu atau tidak jenama yang dipakai, ada label di luar atau tidak, janji for my own satisfaction..

Glam room 

Saya tak akan guna barang-barang berjenama tersebut sampai lunyai tetapi bila rasa bosan saya akan jual semula. Ada yang baru 3 atau 4 bulan pakai saya dah jual. Antara platform yang saya gunakan untuk menjual barang preloved saya ialah ebay dan beberapa website menjual pre-owned luxury items.

Pakaian berjenama

Wang yang saya perolehi hasil jualan pre-loved tersebut saya akan beli beg / pakaian baru atau jadikan sebagai wang simpanan. Walaupun harga lebih rendah dari harga asal, sekurang-kurangnya masih ada nilai di situ.

KELEBIHAN SELF-REWARD 
Bila buat sesi self-reward begini rasa semangat untuk berusaha dan kerja lebih kuat. Hanya kita sahaja yang dapat hargai diri sendiri atas segala penat lelah yang telah dilalui. Hanya kita sendiri jugalah yang dapat memotivasi diri sendiri. You deserve it!

Kalau anda tak percaya mungkin boleh mulakan. Caranya, setiap kali anda berjaya dengan sesuatu tugasan penting, beri ganjaran kepada diri sendiri sebagai reward kerana berjaya mencapai matlamat tersebut. Tak semestinya self-reward sesuatu berbentuk material dan mewah. Apa sahaja ganjaran, besar atau kecil asalkan membantu anda memotivasikan diri sendiri dan paling penting mampu membuat anda gembira! Setiap orang ada cara dan citarasa sendiri.

Anda sendiri tahu cara terbaik memberi ganjaran kepada diri sendiri. Tapi ganjaran itu kenalah sepadan dengan usaha yang telah dilakukan. Semakin susah dan panjang jangkamasa sesuatu usaha itu, semakin besarlah self-reward yang diberikan.

Tak semua melibatkan wang tapi ada juga self-reward yang tak melibatkan wang seperti:

- rehat dan santai bersama keluarga
- movie-marathon di rumah
- cuba hobi baharu yang selama ini belum sempat buat
- meluangkan masa bersama rakan
- menanam pokok kegemaran
- picnic di tepi tasik
- dan sebagainya..


Buatlah sistem ganjaran atau self-reward anda sendiri secara peribadi. Membeli online pun sebagai salah satu self-reward juga. Akhir kata, jangan dipandang rendah self-reward ni. Kita akan gembira dan lebih bersemangat untuk berusaha jika ada ganjaran yang menanti. Itu juga salah satu fitrah manusia, suka dihargai.

Sekian, sahaja perkongsian saya kali ini. Siapa amalkan self-reward begini? Jika anda ada sebarang pendapat tentang self-reward boleh kongsi di ruangan komen. Terima kasih sudi baca.
Sekian, wasalam. 
Byeeeee...




Regards,

Loading...