KENANGAN LAGU DARI KAKI TANGGA KE MENARA | Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera kepada semua pembaca blog ini.. Minggu lepas, semasa drive pulang dari office ke rumah berkumandang lagu "Dari Kaki Tangga ke Menara" nyanyian Fauziah Latiff.. Lama tak dengar lagu ni tak sangka masih diputarkan di radio.. Siapa familiar dengan lagu ni?. Mungkin tak semua tahu kot sebab lagu ini mengenai kisah kehidupan di zaman persekolahan..

Untuk pengetahuan ada cerita di sebalik lagu ini tapi saya bukanlah peminat tegar lagu-lagu top zaman itu dan tak banyak lagu saya tahu.. Namun lagu ini penuh dengan kenangan mengusik jiwa kerana lagu ini pernah ditujukan kepada saya oleh gang baik saya di sekolah suatu ketika dahulu.. Jadi secara tak langsung bila lagu ini berkumandang teringat zaman persekolahan yang penuh dengan keseronokan dan zaman bersukaria dengan kawan-kawan.. Bila ingat semula, boleh tersenyum sendiri mengingatkan perangai tak matang ketika itu.. Uikhhh malu kalau anak tahu, hihihi

Fauziah Latiff


Peruntukkan secebis dari masamu nan terluang
Mengimbasi kembali suka duka masa nan silam
Ditempuhi bersama setiap cabaran yang datang
Pengalaman yang pahit dan manis tak terlupakan

Dari bawah setangga ke setangga kita mendaki
Kita jatuh terluka dan bangkit melangkah kembali
Dengan rasa percaya pada keupayaan diri
Tiada yang mustahil dihadapi

Demikian kebalnya ikatan kita
Demikian eratnya jalinan rasa
Keyakinan diiringi doa

Begitu percintaan kita
Sebati dengan cita-cita
Merancang kehidupan hari muka

Aku gembira menyaksikan
Kau beroleh kejayaan
Dulu di kaki tangga
Kini di menara

Jangan kau lupa masa silammu
Dan mereka yang membantu
Moga tak kau abaikan
Amanah dan kewajipan

Walaupun sudah berpuluh tahun meninggalkan alam persekolahan namun kenangan bersama rakan-rakan masih kekal dalam ingatan.. Kenangan paling indah bila berada dalam Tingkatan 5. Ketika itu kami ada 2 kumpulan lelaki dan perempuan. Kumpulan gang perempuan mempunyai 4 orang ahli termasuk saya diberi nama Funny Funky Girls sementara gang lelaki 6 orang ahli bernama Setan Sengkuang.. Kami sangat gila-gila tapi tetap fokus pada pelajaran. Kami bertambah akrab kerana antara ahli kami kebanyakkan terdiri dari pengawas sekolah. Kami selalu berlawan dalam pelajaran untuk menentukan siapakah antara ahli berjaya mendapat tempat pertama..

Seperti biasa kumpulan lelaki selalu kalah manakala saya mewakili gang perempuan kerap 'merampas' tempat pertama dalam kelas sekaligus tempat pertama juga dari kalangan pelajar di sekolah berkenaan secara keseluruhan ketika itu. Rupa-rupanya secara senyap saya mendapat perhatian dari 3 ahli Setan Sengkuang.. Hal ini saya tak tahu langsung sehinggalah hari terakhir ketika mengambil sijil keputusan SPM.. Dalam diam 3 antara mereka "PM tepi" dan meluahkan perasaan masing-masing, hal ini mereka rahsiakan antara satu sama lain...


Unfortunately, selepas habis peperiksaan SPM saya perlu 'pulang ke sarang' dan terus menyambung pelajaran di kolej swasta ambil Diploma in Business Management, Accounting & Computer Research, manakala mereka membawa haluan masing-masing sementara menunggu keputusan peperiksaan SPM. Saya terlebih dahulu terpaksa mengucapkan selamat tinggal.. Sejak itu kami lost contact dan langsung tak pernah berjumpa.. Apa yang saya tahu melalui rakan baik saya, 2 antara mereka sudah mendirikan rumahtangga manakala seorang masih bujang dan membawa diri ke Melbourne, Australia.. Ahli Funny Funky Girls semua sudah berkawin dan berkeluarga.. Itulah kisah kami yang kini hanya tinggal kenangan..

Morale of the story, zaman sekolah merupakan zaman paling indah.. Zaman tiada masalah selain masalah pelajaran.. Mana tidak, semua masalah dan perbelanjaan ibu ayah tanggung.. Jadi kepada adik-adik yang masih belajar, hargailah sebaik mungkin masa-masa itu kerana ia sedikit sebanyak menentukan masa depan kita. Cinta monyet tak salah tapi jangan sampai melekakan dan langsung tersasar dari matlamat belajar untuk berjaya dalam pelajaran.
Okay itu cerita saya, bagaimana pula cerita anda? Siapa di kalangan pembaca masih ingat zaman persekolahan mereka? Tentu ada memori indah bersama rakan-rakan sewaktu belajar kannn.. Sudi-sudilah kongsi cerita, jangan malu-malu.. Kita open untuk bertukar-tukar cerita okay.. ;-)

Sehingga kita bertemu lagi di lain entry..
Sekian, wasalam..


Regards,