Monday, May 22, 2017

Pelangi dan Pantang Larang Orang Zaman Dahulu

PELANGI DAN PANTANG LARANG ORANG DULU-DULU | Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera kepada semua pembaca blog ini.. Cantik gambar pelangi di bawah.. Gambar ini diambil pada waktu pagi sewaktu saya meletakkan kereta di kawasan parkir office pada 11.05.2017 lalu.



Oleh kerana saya dapat mengambil gambar pelangi cantik, jadi saya post di Facebook.. Tiba-tiba ada salah seorang rakan meletakkan komen : "Jangan tunjuk, nanti tangan kudung.." hahahaha - sekarang bolehlah gelak, dulu tak berani buka mulut. Ayat itu mengingatkan zaman saya kecil iaitu sewaktu di kampung, saya pernah ditegur begitu. 

Saya dibesarkan dengan pantang larang arwah nenek. Masa itu tak berani tanya lebih-lebih tentang pantang-larang yang dikatakan. Ianya seolah-olah satu amaran keras! Sebenarnya jika difikirkan ada maksud tersirat disebalik pantang-larang ini.

Selain jangan tunjuk pelangi, ada lagi beberapa pantang larang seperti berikut:

Jangan menyanyi di dapur, dikhuatiri akan dapat jodoh orang tua. 
- mungkin takut air liur masuk bekas makanan.

Jangan menyiarap dengan kedua kaki lipat ke atas.
- mungkin sebab kurang sopan jika memakai kain.

Jangan makan sambil menatang (angkat) pinggan. 
- mungkin takut pinggan jatuh terlangkup atas lantai.

Jangan duduk depan pintu / atas tangga
- susah orang lalu-lalang

Jangan senduk nasi dengan kerak nasi terbalik 
- ini saya tak tahu kenapa

Jangan ketuk tepi periuk / bekas ketika memasak (terutama ketika mengolah nasi yang sudah masak)
- mungkin kurang sopan 

Tapi... dalam senarai perkataan 'Jangan' di atas, "JANGAN TUNJUK PELANGI NANTI TANGAN KUDUNG" masih menjadi kemusykilan. Apakah maksud tersurat dan tersirat disebalik pantang larang itu... 

Ada sesiapa tahu? 
Apa kata kita kongsi apa lagi pantang-larang orang dulu-dulu yang semakin luput ditelan zaman..


Sehingga kita bertemu lagi di lain entry..
Sekian, wasalam..


Regards,

26 COMENTΓƒRIOS:

Jangan main sorok2 masa maghrib nanti kena sorok dengan hantu tetttttt. Hee.

Kadang tu pantang dibuat sebab nak smpaikan maksud lain kan.

Yer la CikRenex, pandai orang dulu buat kiasan..

org dulu2 mmg byk pantang larang.. tp ada tujuan disebalik pantang larang tu sebenarnye kan..

Masa kecik akak rasa rimas dengan pantang-larang nenek akak Lea, bila dah jadi orang tua ni rasa sangat terhutang budi dengan pantang-larang tu sbb jadikan diri ini berdisiplin.. 😁

banyak pantang larang tu ada tujuannya, tapi yang tunjuk pelangi ni nanti tangan kudung saya pun tak tahu apa sebabnya

Betullah aryan azra, sampai skrg masih musykil. πŸ˜•

Banyak jugak pntang larang ats tu yg airah selalu dgr hahaha.bab kenapa pelangi tu hmm ttbe trfkir.sblum ni xde fkir pn sbb dia

Dgr mcm menakutkan je. Terus tak berani nak tunjuk. Yg kak LZ senaraikan tu pun echa pnh dgr jugak. Tp paling musykik yg pasal pelangi ni lah. Apa mksd di sebalik tu eh?

hi LZ.... samalah, pantang larang arwah nenek saya pun mcm ni la juga ...
why the becoz aaa?
lepas tu kan, perasan tak org dulu2, tak kisah kat mana tempat, pantang larang hampir serupa kan.

Tak pernah dengar pulak pasal pantang larang pelangi ni yang lain lain selalu je dengar. Dan sampai sekarang yang ira masih terpengaruh "jangan makan alih tempat nanti laki ramai". hahahaaha kelakar jugak bila fikir2 πŸ˜…

Hehehe kann Shesyira As..
Apakah sebabnya, masih musykil.. πŸ˜•

Masa kecik Eeca bila orang tua kata camtu terus takut nak buat.. Ikut jer kata orang tua walaupun kena tipu 😁

Iyer la Mrs. Pip, tak kira mana kita tinggal pantang larang semua hampir sama..

Sampai sekarang saya masih mencari maksud disebalik jangan tunjuk pelangi.. πŸ˜•

Pantang larang tunjuk pelangi memang rare irazulkeffele tapi ada..

Hah tambah satu lagi pantang larang pasal laki ramai, sebenarnya takut bersepah-sepah makanan tu kannn.. 😁

Banyak pantang larang. Hehe tapi sebenarnya mungkin orang dulu disebalik pantang larang tu mereka nak mengajarkan adat tatasusila πŸ‘

Betul kak...dulu arwah nenek PC pun gitu...kadang PC pun pelik juga asal tunjuk pelangi...mesti kena marah...jari kudung katanya nanti...bila dah dewasa purba ni...PC terfikir..mungkin bila nampak pelangi...kita asyik..teruja..sebab jarang2 dapat tengok...kita tunjuk....bayangkan kalau waktu memandu...atau tengah berjalan...tidak mustahil kemalangan boleh berlaku...sebab pelangi ada daya tarikan tersendiri..

Tak silap Ana jgn tunjuk pelangi guna jari telunjuk nanti kudung. Sebabnya tak sopan guna jari telunjuk utk tunjuk sesuatu. Sebaiknya guna ibu jari. Nampak lebih sopan. Tak silap ana lah. Kalau silap ana mohon maaf awal2. Hehe

Betul HH..
Cara orang dulu menegur perbuatan kurang​ sopan secara halus kannn πŸ˜„

Ada logik juga PC, takut kita dok ralit pandang atas dan tunjuk sampai tak sedar ada bahaya di persekitaran..

Hurrrmmm.. πŸ˜• mungkin ada betulnya di situ..

Betul Ana, kurang sopan tunjuk guna jari telunjuk tapi mengapa mesti ditujukan kepada pelangi Ana, tak sebut benda lain?..

Itu yang musykil πŸ˜•

Org lama mmg byk pantang larang nya..

Setuju sangat CikLa.. πŸ˜„

Rasanya larangan tunjuk pelangi ni bukan pantang orang tua tapi lebih kepada kepercayaan kurang bijak kanak-kanak. Made up by children. Macam jangan tiup pengasah pensil nanti tumpul. Agaknye lah... pendapat sendiri je =)

Iyer la Kak Nin, saya pun macam keliru tapi saya dapat tahu dari orang tua yang menegur.. Sebab tu saya ingat ianya one of the pantang larang..

Pernah juga dengar pantang larang orang² lama camni..

Samalah kita Cik Tie :-)

Post a Comment

Leave your friendly messages here ^_~
Feel free to visit my blog again..
Thank you very much!

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Back to Top