Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera to all my lovely readers.. Happy Monday!!!.. Tak mahu Monday blues okay.. So untuk elak Monday blues saya kongsi resepi dinner malam tadi iaitu Ikan Siakap Stim Ala-Thai yang mudah dimasak dan sedap dimakan - opsss macam biasa dengar tagline tu. Lagi pun dah terlalu lama saya tak kongsi resepi dalam blog ini.. Hurrrmmm nampak sangat lately akak jarang memasak dikkkk itu yang sebenarnya...

Okay, don’t worry resepi saya semua ringkas, mudah dan senang tapi sedap boleh dimakan, trust me!.. Frankly speaking, saya ni tak pakar sangat dalam memasak tapi bolehlah masak untuk family..

Jom kita tengok dulu hasil kejadian sebelum kita pergi ke bahan-bahan dan cara masak. Gambar nampak kurang menawan tapi percayalah rasanya memukau, hehehe


RESEPI IKAN SIAKAP STIM ALA-THAI MUDAH & SEDAP

Bahan-Bahan
1 ekor ikan siakap saiz sederhana - potong butterfly & cuci bersih
2 biji bawang putih - cincang halus
1 cm halia - hiris nipis
1/2 kiub pati ikan bilis - ramas hingga hancur
2 sudu besar sos ikan kukus jenama Faiza
1 sudu kecil asam Jawa tanpa biji
2 biji cili api - bergantung kepada tahap kepedasan masing-masing
Daun limau purut - koyak 2 bahagian
Daun ketumbar - potong kasar
Daun sup - potong kasar
Daun bawang - potong kasar
Garam dan gula secukup rasa

Cara-cara
1. Letak ikan dalam bekas stim.
2. Lumur ikan dengan asam jawa tanpa biji, garam dan gula.
3. Tabur bawang putih, halia, cili potong, daun limau purut, sos ikan, kiub ikan bilis.
4. Tutup dan kukus selama 20 minit (bergantung kepada saiz ikan) atau sehingga ikan masak. Tambah sedikit air kalau ingin sedikit berkuah.
5. Bila ikan masak, tabur daun ketumbar, daun sup dan daun bawang.
6. Ikan siakap stim ala-Thai sedia dihidang.

Untuk pengetahuan pembaca, resepi asal guna limau nipis tapi saya gantikan limau nipis dengan asam jawa.  Berdasarkan  pengalaman saya limau nipis akan ada rasa pahit yang membuatkan rasa tak konsisten, jalan selamat saya guna asam jawa tanpa biji.

Bagaimana pula cara anda? 
Kongsi di ruangan komen, cara dan pendapat anda. Segala komen dan maklumbalas saya ucapkan thank you in advance..

Selamat mencuba resepi ringkas ini.


Sehingga kita bertemu lagi di lain entri..
Sekian, wasalam..
Byeee


Regards,