APAKAH KONSEP SEBENAR ADD FRIEND DAN UNFRIEND DALAM SOCIAL NETWORKING? | Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera kepada semua pembaca blog ini.. Kali ini saya ingin mengutarakan persoalan mengenai konsep sebenar terma dalam social media iaitu 'Add Friend' dan 'Unfriend'. Saya percaya majority rakan bloggers mempunyai akaun social networking  terutama Facebook, Instagram atau Twitter..

Apa yang menjadi persoalan saya, mengapa perlu Add Friend atau Unfriend? Saya mengusulkan perkara ini bukan ingin merujuk kepada sesiapa tetapi lebih kepada berkongsi pendapat antara pembaca..

Social networking

Jika merujuk kepada my personal social media accounts iaitu Facebook dan Instagram. Untuk pengetahuan semua, saya hanya akan approve manusia yang pernah kenal dan rapat dengan saya. Senang kata, I know them in real life. Most of them my officemate, ex-officemate dan buddies zaman belajar. Saya tak open to public dan boleh dikira beberapa orang sahaja saya request to add friend. Mereka dalam senarai friend lists saya dahulu, kini dan selamanya. Setakat ini masih belum pernah saya unfriend seseorang.

Add Friend and Unfriend on Facebook

Tak dapat dinafikan ada antara posting mereka kadangkala syok sendiri, annoying, childish (walau pun umur mereka rata-rata over 30-an) dan bermacam-macam lagi yang mungkin tak kena dengan sikap dan peribadi saya tetapi saya biarkan mereka mengikut kehendak sesuka hati. Tiada istilah : "Tak suka unfriend." Mengapa? Saya rasa biarlah mereka bebas mengexpresi perasaan mereka. Saya pernah kenal mereka satu masa dahulu, takkan hanya kerana posting itu mereka perlu di-unfriend? Itu hak mereka. In the first place saya terima mereka dalam senarai rakan untuk keep in touch dan mengetahui perkembangan mereka. Mungkin satu hari nanti saya perlukan mereka.

Social networking

Apa yang saya hairan, ada sesetengah orang open his/her personal Facebook for public tetapi sampai satu masa dia akan buat status : "Saya sedang buat clearance friendlist, sesiapa tak aktif akan di-unfriend." atau "Sesiapa tak comment saya akan unfriend" lebih kurang begitu..

Pada awalnya, mengapa open for public then boleh pula pilih-pilih siapa nak kawan atau kita remove friends sesuka hati?  Ini juga menjadi kemusykilan saya.. Kalau takde niat untuk berkawan atau menjalinkan persahabatan, baik tak perlu approved atau tahu langsung. Just my personal opinion, terpulang kepada penerimaan masing-masing tapi serius saya takde niat untuk merujuk kepada sesiapa secara specific..

Persoalannya : Mengapa perlu unfriend setelah berkawan seseorang dalam social networking? Perkongsian dalam entry ini adalah pendapat peribadi saya mungkin tak boleh diterima oleh orang lain. Mungkin orang lain ada alasan sendiri mengapa berbuat demikian. Jadi kongsi pendapat anda di ruangan komen.. Thank you in advance..



Sehingga kita bertemu lagi di lain entry..
Sekian, wasalam..
Byeee


Regards,


Loading...