Friday, June 02, 2017

KEHEBATAN SEDEKAH

KEHEBATAN SEDEKAH | Salam Jumaat kepada semua pembaca blog ini.. Alhamdulillah kita masih diberi peluang untuk terus hidup bagi meningkatkan amalan dan melaksanakan segala aktiviti harian. Umum sedia maklum bahawa sedekah membawa banyak kebaikkan kepada kita sebagai seorang Muslim lebih-lebih lagi pada hari Jumaat dalam bulan Ramadhan.

Sempena bulan Ramadhan Al-Mubarak ini selain meningkatkan ibadah, kita juga digalakkan untuk melebihkan sedekah. Rasulullah s.a.w adalah orang yang paling gemar bersedekah. Ketahuilah bahawa tidak akan berkurangan harta seseorang kerana sedekah. Itulah antara kehebatan bersedekah.

Hebatnya Sedekah 

Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud:

"Sedekah itu menghapuskan kesalahan seperti air memadamkan api."
 - Hadis riwayat at-Tirmidzi

 Sebenarnya banyak lagi kelebihan sedekah.. Oleh itu, jangan menunda sedekahmu, sebelum datang masalahmu..
Sekian, wasalam.. 

* Sebelum tidur setiap hari saya tanya diri sendiri: "Apakah kebaikan yang telah aku buat hari ini?"






Regards,

24 COMENTÁRIOS:

insyaAllah akan terus jadi amalan.
salam jumaat dan salam ramadhan LZ! :)

Salam jumaat singgah sini kak LZ ,,betol tu kekadang terfikir sebelom nak tido apa yang dah kita buat apa lagi nikmat yg Allah bagi dekat kita ,,, semuanya kena muhasabah

baca entri ni, wak baru teringat nak byr zakat fitrah pulak., ;p

ps. salam ramadhan cikKak Leez

... آمِيْن يَا رَبَّ العَالَمِيْنَ
Salam Jumaat & Salam Ramadhan juga diucapkan kepada sofie adie 😊

Exactly Wani..
Rasa kerdil sangat bila amalan kita tak setanding nikmat kurniaanNya.. 😥

Hehehehe alhamdulillah.. 😊
Salam Ramadhan Wak..

Betul tu kak, bila kita sedekah takkan berkurang harta kita. Bahkan bertambah, sentiasa rasa cukup.. =) Insyaallah semoga sedekah yg berterusan, jadi saham kita di akhirat. kan kak.?

kalau bersedekah ni kita akan dpt lebih lagi sbnarnya. benda ni bagus diamalkan sbb tak rugi apa-apa.

Bila kita memberi, akan ada byk yg kita akan terima. Kalau bukan skrg, InsyaAllah pada masa akan datang. Kalau bukan dr segi duit, InsyaAllah dari segi kesihatan dan anak2.

Tangan yg memberi lebih baik dr tgn yg menerima.. kan sis..? hehe

Sedekah ada magisnya yang tersendiri..

Aminnn..
Tepat sekali aiNa, itulah antara kehebatan sedekah menjadi saham kita di dunia dan akhirat. 💕

Betul sangat apa yg Ana nyatakan.. Tak rugi kita amalkan.. 💕

Exactly dear 😍..
Nampak kecil tapi besar impact sedekah ni kann 💕

Yer setuju dgn PC 😍..
Magic di luar jangka kannn dear.. 💕

sentiasalah bersedekah..beri makan dekat kucing pun kira sedekah juga kan akak

Semakin banyak memberi, semakin banyak menerima. Semoga berterusan amalan sedekah ini..

Masa tak de lgi wajib memberi...supaya lebih banyak ada...=)

Setuju dengan Rabiahtul, itu dikira juga bersedekah..
Mudah sangat..

In shaa Allah Siqah..
Semoga kita terus beristiqomah.. :-)

Post a Comment

Leave your friendly messages here ^_~
Feel free to visit my blog again..
Thank you very much!

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Back to Top