RUTIN HARIAN TAHUN 2020 | Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera kepada semua pembaca blog ini.. Alhamdulillah kita sudah masuk hari ke-4 dalam bulan Mac 2020.. Bulan February terasa cepat sungguh masa berlalu walaupun begitu namun banyak cerita dan peristiwa berlaku dalam bulan February lalu yang mungkin tersemat dalam hati kita..

Bila masuk bulan Mac, rutin harian saya bertambah 'serious' kerana banyak commitment perlu dipenuhi untuk perancangan masa hadapan.. Hari ni saya nak kongsi antara rutin harian saya sejak hujung tahun lalu dan setakat ini masih berterusan selain rutin tetap mengambil dan menghantar anak dari sekolah setiap hari di samping menghantar ke pusat tusyen selepas waktu kerja pada Isnin dan Selasa. 

Okay, straight to the point.. We all have goals in life.. Begitu juga dengan saya.. Semenjak menjadi Unit Trust Consultant (UTC) secara part-time saya perlu menghadiri class yang dianjurkan oleh Public Mutual iaitu seminggu sekali, pada pukul 8.00 hingga 10.00 malam.. Walaupun sekadar part-time, saya tak mahu jadikan kerjaya ini sebagai hangat-hangat tahi ayam. Jadi saya perlu buat yang terbaik.

Public Mutual Training Class

Untuk pengetahuan pembaca, class Public Mutual ini diadakan untuk memantapkan lagi pengetahuan saya dalam bidang pelaburan supaya saya mampu berikan perkhidmatan terbaik kepada clients saya. Saya suka hadiri kelas ini kerana ianya menepati jiwa dan minat saya pada dunia pelaburan.. 

Public Mutual Agent Service

Sekiranya ada submission borang untuk investors baru, saya akan submit sebelum pukul 7.30 petang. Lately, saya sering berkunjung ke Public Mutual Seremban terutama selepas waktu kerja dan ianya boleh dikatakan sebagai pejabat kedua saya.

Saya pernah beritahu dalam post sebelum ini bahawa penglibatan saya bukan kerana keuntungan semata-mata tetapi untuk menguruskan pelaburan sendiri di samping membantu pelabur mencapai matlamat kewangan mereka apabila bersara kelak..

Related post : CUTE Exam, Lulus!

Bukan hanya saya perlu menghadiri class Public Mutual, untuk pengetahuan pembaca pada tahun lalu saya telah menyambung pelajaran di sebuah university. 

Ilmu 

Saya belajar secara part-time.. Class diadakan pada setiap hari Ahad.. Selain menghadiri class saya juga sibuk dengan assignments untuk melayakkan saya ke semester seterusnya.

Mathematics For Management

Ini antara subject saya ambil untuk Semester ke-2 iaitu Mathematics for Management. Mungkin subject ni mudah bagi sesetengah orang tapi agak mencabar pada saya kerana sebelum ini saya ambil jurusan Law yang banyak membaca dan mengingati fakta tetapi berbeza dengan jurusan kali ini.. But it's okay, saya suka cabaran tapi mestilah realistik. Jangan mencabar diri tapi tak kenal kemampuan diri.. Bila kita tahu kemampuan diri, in shaa Allah ianya tak mustahil untuk dicapai.

So apa yang berlaku bila saya start study? Ketika saya sibuk mengulangkaji, anak saya juga ada bersama-sama membuat revision kerana dia bakal menduduki peperiksaan UPSR tahun ini.. Jadi mak dan anak bolehlah study sama-sama.. 

Mathematics for Management 

My second semester almost finish. Pada bulan April nanti saya akan menduduki final exam sebelum masuk ke semester seterusnya. Wish me luck okay!

Secara keseluruhannya, hari Isnin hingga Jumaat saya sibuk dengan rutin harian di pejabat dan menguruskan anak, maka hari Sabtu merupakan hari yang ditunggu-tunggu untuk #me time. Andai tiada perancangan balik kampung, saya sekeluarga akan ke Klang Valley untuk window shopping dan makan-makan, most of the time kami akan ke Ikea Damansara untuk cuci mata..

Ikea MALM Dressing table

Melihat decor di Ikea seperti satu therapy untuk saya.. Hilang segala penat lelah..

Ikea display

Dari satu level ke satu level puas membelek segala hiasan yang disusun rapi.. Cantik semuanya cuma bila apply di rumah sendiri kenapa tak sama? Mula stress.. hehehehe

Sekarang wabak Covid-19 semakin active jadi saya terpaksa kurangkan ke tempat sesak.. Maka bila stay at home buatlah kerja-kerja rumah..

Chandelier
Ini chandelier kesayangan saya.. Bila duduk rumah hujung minggu tak boleh duduk diam.. mula mengubah susunatur perabot setelah mendapat ilham dari Ikea. Tak lupa juga menjenguk mini garden saya di porch.. 

Roses my favorite flower

Lihatlah berkembang mekar bunga rose itu.. Cantik suka dengan warnanya.. Selepas tambah tanah dan buang segala rumput baru nampak seri.. Gardening juga my therapy..

Selain rutin di atas, tak lupa juga tanggungjawab membayar cukai.. Cukai taksiran dah keluar.. Lawyer tak bertanggungjawab saya tak pula tukar nama masa urusan jual beli rumah tempoh hari walau legal fees yang dibayar mahal. Legal fees mahal tapi kerja tak siap, kecewa!.. Telan saja dengan perangai manusia begitu, saya hanya mampu bersabar dan serah pada yang Maha Kuasa..

Related post : Pengalaman pahit manis beli rumah sub-sale

Assessment tax

Jadi saya terpaksa applied leave untuk menguruskan urusan tukar nama pemilik rumah bagi cukai taksiran dan bayar sekali cukai yang tertunggak.. Alhamdulillah dipermudahkan urusan dan selesai semuanya... 

Dengan rutin harian begitu saya kini menjadikan blog untuk mengisi masa lapang.. Kalau ikutkan hati ingin berblog sentiasa tetapi masa tak mengizinkan.. Memandangkan rutin harian yang agak sibuk, saya perlu menyusun masa dengan sebaik mungkin. Haruslah balance dengan tuntutan dunia dan akhirat juga, in shaa Allah.. 

Okay, setakat ini sahaja perkongsian saya..
Thank you for reading.. Sehingga kita berjumpa lagi di entry..
Sekian, wassalam..
Byeeee..


Regards,




Loading...