MUDAHNYA BUAT PERSIAPAN BAJU RAYA AIDILFITRI DENGAN LAZADA | Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera kepada pembaca blog ini.. Terima kasih diucapkan atas kunjungan anda. Bulan Ramadhan sudah berlalu 2 minggu, kedengaran lagu-lagu Raya sudah mula berkumandangan sana-sini. Bila lagu Raya sudah diputarkan maka persiapan Hari Raya sudah mula dibuat sedikit demi sedikit. Masa inilah soalan tentang persiapan Hari Raya mula diajukan kepada kita. Apa tema baju Raya? Itu soalan biasa. 

Semalam saya sempat survey persiapan raya, sangatlah hassle kerana terlalu ramai orang berpusu-pusu di shopping mall. Pening kepala dibuatnya, penat jangan cakaplah.. Saya prefer online shopping tapi sebabkan mengikut permintaan husband dan anak maka ku gagahi jua.. Akhirnya tak dapat apa, hanya dapat penat jadi mulalah ada drama bila tak sependapat, heheheh macam-macam! Sejak kes semalam, my husband terus setuju dengan cadangan saya dan meletakkan kepercayaan kepada saya untuk membeli-belah di dalam talian, yeayyy..

Saya beritahu husband, Lazada banyak menawarkan bermacam-macam jenis pakaian untuk Hari Raya sempena promosi Marhaban-Ya Ramadan yang berlangsung dari 19 Mei hingga 25 Jun 2017 jadi buat apa menyusahkan diri bersesak-sesak di luar?.. Beritahu tema apa, kemudian kita cari di Lazada satu-persatu.. Bukan sahaja banyak pilihan di Lazada tapi diskaun pun dapat sehingga 90% dari koleksi Baju Kurung, Jubah Hijabs, Women Shoes, Women Bags, Baju Melayu, Men Shoes malah Jewelleries pun ada..  Demi penampilan : Looking Good & Beautiful maka Lazada lah pilihan saya..

Shop-women-muslimah-dresses

Tema keluarga kami tahun ini ialah biru tua or navy blue. Dalam membuat persiapan Hari Raya, biasanya saya akan mencari pakaian untuk lelaki terlebih dahulu selepas itu baru baju saya. Biasanya pada Hari Raya pertama kami sekeluarga akan mengenakan Baju Melayu (my husband and my son) dan Baju Kurung / Jubah untuk saya.  Pilihan baju melayu lelaki untuk my husband tahun ini ialah KM Stand Collar Baju Melayu Suit :

km-stand-collar-with-button-baju-melayu-suit-dark-blue


Baju melayu tak lengkap jika tidak mengenakan sampin. Oleh itu, pilihan saya ialah Sampin Songket Baju Melayu Black Gold 3 untuk disesuaikan dengan Baju Melayu tersebut :



Selesai satu bab bila Baju Melayu husband sudah dapat. Kini misi mencari baju anak lelaki pula. Saya pilih saiz S Baju Melayu Soft Cotton berikut:

baju-melayu-soft-cotton-budak-navy-blue


Baju melayu kanak-kanak di atas tidak didatangkan sekali dengan sampin. Jadi saya perlu memilih sampin yang sesuai untuk dikenakan dengan baju melayu tersebut. Ini pilihan saya Sampin Baju Melayu Songket Black Gold Colour :

children-sampin-baju-melayu-songket-black-gold-colour


Selesai sudah pilihan pakaian hero-hero saya.. Kini giliran saya pula.. Fesyen saya sangat simple iaitu jubah atau baju kurung warna hitam atau warna gelap sebab berdasarkan pengalaman lalu memang susah jumpa baju saya mengikut warna tema. Jadi saya bercadang untuk mengenakan tudung berwarna mengikut tema navy blue supaya kelihatan sedondon. Daripada mengenangkan hassle mencari baju pilihan hati, lebih baik redha dengan apa yang ada.. Bunyi macam sudah putus asa..

Tapi berlainan pula tahun ini, tak sangka saya dapat lihat banyak pilihan baju yang sesuai bertepatan dengan warna tema keluarga. Alangkah gembira dalam hati..  berlalalala lah jawabnya, hehehehe.

Pilihan saya untuk hari raya pertama di siang hari ialah Baju Kurung Qasidah :

baju-kurung-qasidah-navy-blue

Ini pula pilihan baju yang akan dipakai pada malam Hari Raya kedua iaitu Jubah Qhadeeja :

 Jubah Qhadeeja Navy Blue 

Bila sudah dapat baju, tak lengkap kalau takde hijab yang sesuai. Untuk melengkapkan penampilan di Hari Raya, saya memilih hijab berikut untuk kedua-dua baju ini hijab pertama dari Jelitasara Printed Long Shawl :

jelitasara-printed-long-shawl-dark-blue-black

dan hijab kedua dari Neng Geulis Anabel Printed Hijab and Shawl, kedua-duanya boleh didapati di Lazada :

neng-geulis-anabel-printed-hijab-and-shawl-code-6


Selesai sudah pilihan baju raya untuk keluarga.. Betul tak saya kata, membeli-belah di talian sangat selesa, harga yang ditawarkan lebih jimat, banyak pilihan, tak perlu membazir bayar tol dan petrol, tak perlu menghadapi hiruk-pikuk kesesakan jalan raya, bersesak-sesak di mall, berbaris panjang untuk buat bayaran, membuang masa cari parking, berpanas berhujan, boleh buat pilihan tanpa dipengaruhi oleh pembantu jualan, bebas membuat pilihan dan sebagainya.

Lebih-lebih lagi apabila membeli-belah di Lazada sangat mudah hanya buat pilihan kita, click "Add To Cart", bila sudah masuk dalam shopping chart, semak pilihan kita sebelum checkout dan buat bayaran. Tak berapa lama pesanan pun diterima mengikut alamat yang diberi. Sangat mudah, pilihan juga terlalu banyak.. Pendek kata, semuanya boleh diselesaikan di hujung jari dengan bantuan Lazada. Memang tepat jika saya katakan - Looking Good & Beautiful with Lazada. Mudahnya buat persiapan baju raya dengan Lazada.

Saya sudah membuat pilihan, lepas ni boleh focus dengan ibadah di bulan Ramadhan yang masih belum selesai.. Bagaimana pula dengan anda? Tema sudah pilih? Warna apa tahun ni? Jangan malu-malu, kongsi cerita tau.. 

Okay, setakat ini sahaja yang ingin dikongsi bersama pembaca..
Sehingga kita bertemu lagi di lain entry..
Sekian, wasalam..


Regards,